Tytuł pozycji:
Multiculturalism as a challenge for the modern world
W dzisiejszych czasach modne stają się hasła traktujące o globalizacji, kosmopolityzmie, uniwersalności. Stajemy się bardziej obywatelami świata, w cień odchodzą tradycyjne hasła mówiące o patriotyzmie, ojczyźnie i dziedzictwie.Szybkie rozprzestrzenianie się informacji doprowadziło do rozmów o wielokulturowości. Czym jest kultura? Czym jest tożsamość? Czy empatia jest wystarczającym rozwiązaniem na strach przed nieznanym? Co to znaczy być innym? Czy polityka wielokulturowości tworzy odpowiednie ramy do istnienia kilku kultur w ramach jednego państwa? W tym wszystkim wyłania się obraz Polski - państwa, która tak bardzo chciałoby być kojarzone z Zachodem. Jednak historia, poczucie przynależności są często zdecydowanie silniejsze. Polska to niestety wciąż kraj, który odmienność traktuje jako zagrożenie. Badania wykazują, że Polacy niechętnie podchodzą do tematu uchodźców i muzułmanów. Coraz częściej zdarzają się ataki na obcokrajowców. Uaktywniają się skrajne frakcje nacjonalistyczne. Czy w tym wszystkim jest szansa na znalezienie porozumienia pomiędzy Wschodem a Zachodem? Czy Europa, zdominowana przez strach przed terroryzmem, jest w stanie powrócić do koncepcji wielokulturowości? Moja praca ma na celu skonfrontowanie Polski z innymi krajami Europy, w których polityka wielokulturowości była częścią polityki państwowej. Polska jako kraj dość jednolity pod względem kulturowym jest ciekawym przykładem do analizy nastrojów dotyczących przedstawicieli innych kultur i religii. Ze względu na kryzys migracyjny, który przetoczył się przez Europę w 2015 r. wiele krajów odczuło pewne skutki, spowodowane napływem cudzoziemców. Polska, jako jedno z nielicznych państw na arenie międzynarodowej, od początku negatywnie odnosiła się do tematu przyjmowania imigrantów. Od tego czasu niewiele się zmieniło, jednak z roku na rok można zaobserwować zwiększającą się liczbę imigrantów z terenów Ukrainy. Wymusza to pewne zmiany w funkcjonowaniu, instytucji i pewnych organizacji. Czy polskie społeczeństwo jest na to gotowe? W mojej pracy postaram się znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania, a dokonana przeze mnie analiza wybranych tematów będzie ciekawym punktem odniesienia w dyskusji o wielokulturowości.
Among the ever-increasing opportunities to travel to the remotest corners of the Earth, we see war, poverty and hatred. The rapid information spread led to talks about multiculturalism. What is culture? What is identity? Is empathy a sufficient solution to the fear of the unknown? What does it mean to be different? Does the policy of multiculturalism create an appropriate framework for the existence of several cultures within one state?Nowadays, the slogans dealing with globalization, cosmopolitism and universality have become fashionable. We are slowly becoming citizens of the world, the traditional slogans of patriotism, homeland and heritage are falling into shadow.In all of the above, the picture of Poland emerges - a state that would like to be associated with the West. Still, history and the feeling of belonging are often much stronger. Poland is unfortunately still a country that treats diversity as a threat. Research shows that Poles are reluctant to approach the topic of refugees and Muslims. Attacks against foreigners are becoming more frequent. Extreme nationalistic factions become active. Is there any chance for finding an agreement between East and West in all this? Is Europe, dominated by the fear of terrorism, able to return to the concept of multiculturalism? The aim of my thesis is to confront Poland with other European countries in which the policy of multiculturalism was part of the state policy. Poland, as a fairly uniform country in terms of culture, is an interesting example for analyzing the attitudes towards representatives of other cultures and religions. Due to the migration crisis that swept across Europe in 2015, many countries experienced some effects caused by the influx of foreigners. Poland, as one of the few countries on the international arena, negatively referred to the subject of admission of immigrants from its beginning. Since then, little has changed, however year to year we can observe an increasing number of immigrants from Ukraine. This forces some changes in the functioning of institutions and certain organizations. Is the Polish society ready for it? Therefore, in my thesis I will try to find answers to the above questions.