Tytuł pozycji:
Między konwencją a spontanicznością. Funkcje gestów śpiewaków operowych podczas wystąpień na scenie
- Tytuł:
-
Między konwencją a spontanicznością. Funkcje gestów śpiewaków operowych podczas wystąpień na scenie
Between convention and spontaneity. Functions of opera singers gestures during stage performances
- Autorzy:
-
Kaczmarczyk, Marek
- Słowa kluczowe:
-
śpiew, opera, aktywność niewerbalna, konwencja, spontaniczność, multimodalność,komunikat artystyczny, teatralizacja gestu.
singing, opera, non-verbal activity, convention, spontaneity, multimodality, artistic communication, gestures theatralization.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Bacherol thesis (in the form of an sciense article) describes functions of opera singers' gestures during stage performances. The subject of research is multimodal character of artistic creation with particular emphasis on gesticulation during singing, comparison nonverbal comunication during singing with nonverbal comunication during speeking and describe common characteristics and differences beetwen them. The article is also about influence of music (dominant code in opera performances) on the others codes which co-create performance. In thesis are analysed and interpreted function of gestures allow for character of art performances and characteristic ways of gesturing for them, moving on the stage. The Bacherol thesis also tells about role of convention and spontaneity during singing performances.
Praca licencjacka w formie artykułu naukowego opisuje funkcje gestów śpiewaków operowych podczas wystąpień na scenie. Przedmiotem badań jest multimodalna kreacja artystyczna śpiewaka operowegoze szczególnym uwzględnieniem gestykulacji na scenie podczas występu, porównaniekomunikacji niewerbalnej podczas śpiewu z komunikacją niewerbalnątowarzyszącą mówieniu i opisanie cech wspólnych i różnic dla obu sfer komunikowania(śpiew i mowa). Praca traktuje również o wpływie muzyki (kodu dominującego w operze) na pozostałe kody współtworzące całość dzieła operowego. W artykule analizowane i interpretowane są funkcje gestówtowarzyszących śpiewowi z uwzględnieniem specyfiki scenicznegowystąpienia i charakterystycznych dla niego sposobów gestykulowania, poruszania się,zajmowania określonego miejsca w przestrzeni sceny. Praca porusza również zagadnienie rolispontaniczności i konwencji podczas występów śpiewaków.