Tytuł pozycji:
The picture of Buddhist monks in Japan according to Francis Xavier’s letter to Jesuit collegium in Goa from 1549
Japonia dla Europejczyków w XVI wieku wciąż była krajem nieodkrytym. W 1549 roku pierwszej zmiany dokonał Franciszek Ksawery. Nadał on wtedy list z Kagoshimy, miasta na południowym Kyūshū, do kolegium jezuickiego w Goa. Było to pierwsze świadectwo, które opisywało kulturę i zwyczaje religijne Japonii. Ksawery, sam będąc duchownym, szczególne miejsce poświęcił opisowi zwyczajów japońskich mnichów buddyjskich, zwracając uwagę na ich niemoralne zachowania. Wspominał między innymi o homoseksualnej praktyce nanshoku czy małżeństwach mnichów i mniszek z grup Ji-shū. Widział w tym główną przyczynę trudności dla przyszłych chrześcijańskich misji w Japonii. Głównym celem pracy jest przedstawienie, na podstawie listu Franciszka Ksawerego z 1549 roku, wybranych zwyczajów mnichów buddyjskich w Japonii. Analizie zostaną poddane kwestie seksualnej czystości panujące we wspólnotach klasztornych oraz zwyczaje zawierania małżeństw wśród mnichów i mniszek z grup Ji-shū. Przyjrzymy się także, wymienionym w relacji, różnicom w rozumieniu terminu „dusza” między Ksawerym a buddyjskim przeorem Ninshitsu. W podsumowaniu zostaną omówione skutki, jakie wywołał raport, oraz pozostawione w nim sugestie co do dalszych poczynań misjonarzy w Japonii.
For Europeans XVIth century Japan was still an unexplored land. The change came with Francis Xavier in 1549. At that time, Jesuit managed to send a letter from Kagoshima, the city of southern Kyūshū, to Jesuits’ collegium in Goa. This description was the first relation of Japanese culture and believes. However, Xavier in his correspondence marked out also some immoral customs of Buddhist monks in Japan. He mentioned homosexual custom of nanshoku or practise of marriage in Ji-shū groups. For him, they were the main threat for success of further Christian missions in Japan. This paper will examine customs of Buddhist monks described in Francis Xavier’s letter from 1549. It will analyse meaning of sexual practices in buddhist monk’s monasteries and custom of marriage in Ji-shū groups. This study will also underline cultural difference in defining of the term „soul” in dialogue between Francis Xavier and Buddhist abbot Ninshitsu. Conclusion will underline the role of Xavier’s letter and his suggestions for future Catholic missions.