Tytuł pozycji:
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z trudnościami w uczeniu się. Analiza zagadnienia na przykładzie dysleksji
Mimo, że dysleksja jest właściwie najbardziej poznanym zagadnieniem dotyczącym trudności w uczeniu się, to wciąż problem ten nie został wyczerpany i wymaga dalszych eksploracji, zwracając szczególną uwagę na opracowanie i wdrażanie skutecznych metod terapeutycznych. Niniejsza praca opisuje dysleksję, a także specjalne potrzeby edukacyjne oraz rozwiązania systemowe różnych krajów europejskich, które można byłoby zaadaptować na grunt polski. W pierwszym rozdziale skupiono się na ujęciu terminologicznym trudności w uczeniu się, prezentując ich klasyfikację oraz opisując niepowodzenia szkolne z nich wynikające. Drugi rozdział poświęcony został tematowi dysleksji, jej typów, przyczyn oraz terapii. W ostatnim rozdziale przedstawiono regulacje systemowe w Polsce, a także różne rozwiązania stosowane przy dysleksji na świecie.
Despite dyslexia being the most common issue among learning difficulties, it's still a problem that hasn't been sufficiently researched and needs further exploration. Especially considering the long term problems that can arise and affect the whole life of a person suffering from dyslexia, which can be avoided by implementing effective therapeutic methods as fast as possible. This research is an attempt to understand the issue of dyslexia, with special focus on the educational needs and system solutions adopted by different European countries, which could be implemented in Poland. The first chapter is focused on the definition of learning difficulties, learning difficulties themselves, presenting their classification and describing their failures in school as a direct result. The topic in the second chapter is dyslexia as a disability itself, it's different types, reasons why it occurs and also about the therapy involved to stop or decrease the effects. The last chapter covers the system regulations in Poland and engages in the analysis of versatile international solutions to dyslexia.