Tytuł pozycji:
The flower palimpsest. Anthropological study of contemporary painting in Zalipie
The topic of this thesis is anthtopological look on painting in Zalipie, which aforetime was appreciated by ethnography and explored by cultural policy, for a long time have not received resumption proper, deeped ethnological research. Overview of history of this case and extending it by critical analysis of discourse outline context to describtion of three figures of contemporary Zalipie’s artists created with materials obtained during stationary field research. Case studies are becoming an excuse to present plots connected with forming narration about folk art in Zalipie and ways of using it at once.
Tematem pracy jest antropologiczny namysł nad malarstwem zalipskim, które, choć niegdyś docenione przez etnografię i eksplorowane przez politykę kulturową, od dawna nie doczekało sięwznowienia pogłębionych badań etnologicznych. Przegląd historii zjawiska i poszerzenie goo krytyczną analizę dyskursu zarysowują kontekst do opisu trzech sylwetek współczesnych zalipskich artystek,stworzonego w oparciu o materiały pozyskane podczas stacjonarnych badań terenowych.Studia przypadków stają się jednocześnie pretekstem do zaprezentowania wątków związanych z kształtowaniemnarracji o sztuce ludowej Zalipia i sposobów jej wykorzystania.