Tytuł pozycji:
Natura i miasto. Znaczenie przestrzeni w filmach Terrencea Malicka
- Tytuł:
-
Natura i miasto. Znaczenie przestrzeni w filmach Terrencea Malicka
Nature and city. The meaning of space in the cinema of Terrence Malick
- Autorzy:
-
Paluch, Karolina
- Słowa kluczowe:
-
Terrence Malick, natura, miasto, przestrzeń, panteizm, flaneur, melancholia, Bóg, kino amerykańskie
Terrence Malick, nature, city, space, pantheism, flaneur, melancholy, God, american cinema
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of the work “City and Nature. The meaning of space the cinema of Terrence Malick” is to analyze the meaning of space in which the action of Terrence Malick's films takes place. The main thesis is the division of films into those related only to the city or nature. The author argues that the films set in a given space convey specific values and focus on similar types of characters. The author chose “Days of Heaven” (1978) and “The Thin Red Line” (1998) as films related to natural spaces, while examples of films related to the city are “Knight of Cups” (2015) and “Song to Song” (2017). The synthesis of these two types of space is presented in the “Tree of Life” (2011), in which the city and nature appear next to each other and are related to the stages of life, confronting the values associated with these spaces. The work also mentions themes like pantheism, the character of flâneur, melancholy, God or existentialism. In the end, the author confirms her thesis, remembering that the conflict of nature and civilization has always been present in culture. However, by presenting the work of Terrence Malick in this approach, it is possible to adopt a new perspective in the interpretation of the director's works.
Celem pracy licencjackiej „Natura i miasto. Znaczenie przestrzeni w filmach Terrence’a Malicka” jest przeanalizowanie znaczeń przestrzeni, w jakich rozgrywa się akcja filmów Terrence’a Malicka. Główną tezą jest zaproponowany przez autorkę podział filmów reżysera na te związane wyłącznie z miastem lub naturą oraz założenie, że filmy rozgrywające się w danej przestrzeni przekazują konkretne wartości oraz skupiają się na podobnych typach bohaterów. Autorka do analizy filmów związanych z naturą wybrała "Niebiańskie dni" (1978) oraz "Cienką czerwoną linię" (1998), natomiast przykładami filmów miejskich są "Rycerz pucharów" (2015) oraz "Song to Song" (2017). Syntezę tych dwóch rodzajów przestrzeni przedstawia "Drzewo życia" (2011), w którym to miasto i natura występują równolegle, konfrontując wartości przypisane tym przestrzeniom. W pracy pojawiają się także zagadnienia związane z panteizmem, postacią flâneura, melancholią, Bogiem czy egzystencjalizmem. W zakończeniu autorka potwierdza postawioną przez siebie tezę, zaznaczając jednak, że konflikt natury i cywilizacji obecny jest w kulturze od zawsze. Jednak dzięki przedstawieniu twórczości Terrence’a Malicka w takim ujęciu, możliwe jest przyjęcie nowej perspektywy w interpretacji dzieł reżysera.