Tytuł pozycji:
Media in the dialogue on national identity. The case of Catalonia
The following work is about the bias of media articles in Spain in the context of Catalan independence aspirations. First, the key concepts, such as nation or identity, are discussed in order to understand the problem fully. Then, the historical and cultural contexts of the conflict are approximated and the political and media systems in Spain are characterized. The research method used for the purposes of the work was content analysis. The practical part analyses the degree of partiality and the possible impact on recipients of the materials selected from three leading Spanish dailies (“El País”, “La Razón”, “La Vanguardia”). The special remark has been paid to the elements that attract attention first, such as title, subtitle, or main picture.
Niniejsza praca dotyczy nacechowania przekazów medialnych w Hiszpanii w kontekście dążeń niepodległościowych Katalończyków. W pierwszej kolejności omawiane są kluczowe pojęcia, potrzebne do pełniejszego zrozumienia problemu, takie jak naród czy tożsamość. Następnie przybliżony jest kontekst historyczno-kulturowy konfliktu oraz scharakteryzowany zostaje system polityczny i medialny w Hiszpanii. Metodą badawczą zastosowaną na potrzeby pracy była analiza zawartości. W części praktycznej analizowany jest stopień nacechowania i możliwy wpływ na odbiorców materiałów publikowanych przez trzy czołowe hiszpańskie dzienniki („El País”, „La Razón”, „La Vanguardia”). Szczególnej obserwacji poddane zostały elementy, na które zwraca się uwagę w pierwszej kolejności, takie jak tytuł, podtytuł czy zdjęcie główne.