Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polemika wokół muzykoterapii jako metody resocjalizacji nieletnich

Tytuł:
Polemika wokół muzykoterapii jako metody resocjalizacji nieletnich
Polemic about music therapy as method of minors resocialization
Autorzy:
Stęgowska, Aleksandra
Słowa kluczowe:
młodzież niedostosowana społecznie, resocjalizacja, muzykoterapia, umiejętności społeczne, alternatywny sposób radzenia sobie z trudnościami
socially awkward youth, resocialization, music therapy, social skills, alternative way of dealing with problems
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The thesis deals with the effectiveness of music therapy's impact during resocialization of socially awkward minors. My traversing is based on C.E. Sullivan's and M.Q. Grant's classification, who differentiate three groups of socially awkward juveniles: antisocial people, conformists and neurotics. Taking this typology into account I analyse the effectiveness of such forms of music therapy as: Creative Music Therapy, Behavioral Music Therapy, Bonny Method of Guided Imagery and Music, Therapy with sounds (using gong and tibetan singing bowls) and the most popular ones in Poland - Mobile Musical Recreation and Musical Portrait. In my thesis I especially concentrate my attention on attractiveness and ways of using of aforementioned methods, variety of such techniques and the promising influence of this methods on education or development of soft skills (intra- and interpersonal ones). Taking into account pros and cons I deliberate about the core of using such form of creative resocialization which uses music as its main or secondary element. Music has accompanied youths for years helping them to vent positive as well as negative emotions. Because of all this aspects I decided to undertake an analysis about using music therapy as a method of resocialization directed to socially awkward minors, which is getting recently more and more popular.

W pracy poruszony został temat skuteczności oddziaływań muzykoterapeutycznych w ramach resocjalizacji nieletnich niedostosowanych społecznie. Rozważania oparłam na klasyfikacji C. E. Sullivana oraz M. Q. Granta, którzy wyróżniają trzy grupy młodych niedostosowanych społecznie: aspołecznych, konformistów oraz neurotyków. Odnosząc się do owej typologii staram się rozważyć efektywność takich form muzykoterapeutycznych, jak: Muzykoterapia Kreatywna, Muzykoterapia Behawioralna, Wizualizacja kierowana z muzyką, Terapia dźwiękiem (przy pomocy gongu i mis tybetańskich) oraz najbardziej popularnych w Polsce – Mobilna Rekreacja Muzyczna i Portret Muzyczny. W polemice na temat skuteczności wymienionych metod w szczególności brałam pod uwagę atrakcyjność i sposób ich przeprowadzenia, skupiając się na różnorodności stosowanych technik, oraz ich obiecującego wpływu na wykształcenie lub wzmocnienie umiejętności społecznych (intra- i interpersonalnych). Mając na względzie zarówno plusy, jak i minusy zastanawiam się nad istotą stosowania takiej formy resocjalizacji twórczej, wykorzystującej muzykę jako centralny lub drugoplanowy element. Muzyka towarzyszy młodym od lat, dając upust pozytywnym, jak i negatywnym emocjom. Ze względu na ten oraz inne aspekty postanowiłam podjąć się rozważań na temat stosowania muzykoterapii w ramach oddziaływań resocjalizacyjnych skierowanych do młodych niedostosowanych społecznie, który staje się obecnie coraz bardziej popularny.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies