Tytuł pozycji:
Coca-Cola zamiast kompotu, czyli o amerykanizacji polskiej kultury żywieniowej
- Tytuł:
-
Coca-Cola zamiast kompotu, czyli o amerykanizacji polskiej kultury żywieniowej
Coca-Cola instead of compote - the Americanization of Polish food culture
- Autorzy:
-
Nowak, Patrycja
- Słowa kluczowe:
-
Polish cuisine, American cuisine, food culture, food, Coca-Cola, Americanization, McDonaldization
Kuchnia polska, kuchnia amerykańska, kultura żywieniowa, jedzenie, Coca-Cola, amerykanizacja, makdonaldyzacja
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Food culture is a dynamic phenomenon and is constantly changing. In the era of globalization, different cultures combine together and access to various cuisines of the world is nowadays easier than before. This thesis attempts to answer the question of whether Polish food culture became Americanized. The first chapter concerns Polish cuisine. The author describes the eating behavior of the Poles over the centuries. The second chapter presents the diversity of American cuisine, starting from the Native Americans diet, ending with modern food trends in the USA. In the third chapter, trying to answer the question asked, the author analyzes the presence of American food products and American restaurants in Poland over the years. The thesis ends with surveys carried out among Jagiellonian University students that were supposed to help verify the author's hypothesis.
Kultura żywieniowa jest zjawiskiem dynamicznym, ulega ciągłym przeobrażeniom. W dobie globalizacji różne kultury mieszają się ze sobą, dostęp do rozmaitych kuchni świata jest prostszy niż kiedyś. W niniejszej pracy podjęto próbę odpowiedzi na pytanie czy polska kultura żywieniowa jest zamerykanizowana. Rozdział pierwszy został poświęcony kuchni polskiej. Autorka przybliża zachowania żywieniowe Polaków na przestrzeni wieków. W rozdziale drugim opisano różnorodność kuchni amerykańskiej, zaczynając od diety rdzennych Amerykanów, kończąc na współczesnych trendach żywieniowych w USA. W rozdziale trzecim, chcąc odpowiedzieć na postawione pytanie, autorka analizowała obecność amerykańskich produktów spożywczych i amerykańskich restauracji w Polsce w różnych okresach czasowych. Praca zakończona jest badaniami ankietowymi studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego, które miały pomóc w zweryfikowaniu postawionej hipotezy.