Tytuł pozycji:
The influence of social media on the perception of female beauty and shaping its patterns
The BA thesis was devoted to the issue of the impact of social media on the perception of female beauty and shaping its patterns. It has been shown that although beauty is the basic category of aesthetics, it is ambiguous, and thus it is difficult to give a satisfactory definition of it. Over the centuries, femininity patterns have also been shaped by various phenomena. Nowadays, however, they are strongly influenced by the mass media, and in this group, the Internet social media have a privileged position. Since social life has largely shifted to the Internet, processes and phenomena of an interpersonal nature are now taking place precisely in cyberspace, focusing, among other things, on social media. It has been shown that these media gain a strong influence on creating patterns of female beauty. In our own research, results have been obtained showing that the impact of social media on the perception of female beauty and shaping its patterns is extremely strong, while much stronger for women than for men. It was also revealed that this relationship depends to a large extent on the age of the examined person.
Praca poświęcona została problematyce wpływu mediówspołecznościowych na spostrzeganie kobiecego piękna oraz kształtowanie jego wzorców.Wykazano, że choć piękno jest podstawową kategorią estetyki, to ma charakterniejednoznaczny, a tym samym trudno jest podać jego zadowalającą definicję. Na przestrzeniwieków wzorce kobiecości kształtowane były również przez różne zjawiska. Obecnie jednaksilny wpływ na nie zyskują środki masowego przekazu, a w tej grupie pozycjęuprzywilejowaną zajmują internetowe media o charakterze społecznościowym. Ponieważżycie społeczne w dużej części przeniosło się do Internetu procesy i zjawiska o charakterzeinterpersonalnym mają obecnie miejsce właśnie w cyberprzestrzeni, koncentrując się międzyinnymi właśnie w obszarze mediów społecznościowych. Wykazano, że media te zyskują silnywpływ na kreowanie wzorców kobiecego piękna. W badaniach własnych uzyskano wynikiświadczące, że wpływ social mediów na percepcję kobiecego piękna i kształtowanie jegowzorców jest niezwykle silny, przy czym znacznie silniejszy w przypadku kobiet, niżmężczyzn. Ujawniono także, że zależność ta uwarunkowana jest w dużym stopniu wiekiemosoby badanej.