Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Naturalne metody stymulacji doświadczenia ekstazy w praktykach prawosławnych hezychastów

Tytuł:
Naturalne metody stymulacji doświadczenia ekstazy w praktykach prawosławnych hezychastów
Natural methods of stimulation of the experience of ecstasy in the practices of orthodox hesychasts
Autorzy:
Przybył-Sadowska, Elżbieta
Data publikacji:
2011
Słowa kluczowe:
palamism
orthodox theology
theosis
gregory palamas
Jesus prayer
contemplative prayer
orthodoxy
psychosomatic technics
religious ecstasy
religious visions
prayer of the heart
hesychasm
orthodox tradition
evagrius of pontus
orthodox Church
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788323333036
01372432
Prawa:
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Dozwolony użytek utworów chronionych
Linki:
http://www.ejournals.eu/Studia-Religiologica/Tom-44-2011/Numer-44/art/751/  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/24638  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
This article is an attempt to analyse the Orthodox monastic tradition of contemplative (hesychastic) prayer, the goal of which was to achieve an ecstatic unification with God and the divinisation (theosis) of human nature. Until the 11th century the practice of this kind of prayer was passed on orally, preserving the spiritual father-disciple relation. However, some of its elements can be found in the writings of some of the Fathers of the Church - e.g. Athanasius of Alexandria, the Cappadocian Fathers - Basil the Great, Gregory of Nyssa, Gregory of Nazianzus - as well as in the works of Evagrius of Pontus and John Climacus. The continuation of this tradition includes the works of the leading Byzantine theologist of the 11th century St Symeon the New Theologian (949-1022). However, it was not until the 14th century, as a result of the dispute caused by the statements of the Byzantine monk Barlaam of Calabria, that there was a systematic approach to hesychasm in Byzantine writings. In response, St Gregory Palamas (1296-1359), based on the book of the fathers of the Church, systematically described the doctrine of hesychasm in three treatises (triads) entitled In Defence of the Holy Hesychasts, and written in the years 1338-1341. This doctrine, sometimes known as palamism after St Gregory Palamas, was recognised as an authentic expression of Orthodox faith at the council in Constantinople in 1351. The article analyses the most important elements of the hesychastic method and descriptions of the visions experienced during the practice of it.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies