Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Influence of grammatical gender of names of clothes and gender of people who wear them on cognitive processes

Tytuł:
Influence of grammatical gender of names of clothes and gender of people who wear them on cognitive processes
Wpływ rodzaju gramatycznego nazw ubrań oraz płci ich typowych użytkowników na przetwarzanie poznawcze
Autorzy:
Otto, Justyna
Słowa kluczowe:
language, grammatical gender, clothes, gender, cognitive processes, categorization,implicit association test
język, rodzaj gramatyczny, ubrania, płeć, procesy poznawcze, kategoryzacja, test utajonych skojarzeń
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this study is to find a answer to question if grammatical gender of names of clothes and biological gender of people who wear them influence cognitive processes. Two experiments were conducted: first with the use of modified Immplicit Association Test (IAT) and second with method used by Vigliocco, Vinson, Paganelli and Dworzynski (2005). In both experiments took part respectively 54 and 101 participants. Names of clothes with different grammatical gender were used as stimuli. For example, tie (masculine in polish) and bow-tie (feminine in polish) are mostly associated with men.Results from first experiment confirm effect of grammatical gender. In combined tasks participants categorized names of clothes faster and made fewer errors when words were grammatically consisted with human names, e.g. tie induced faster responses than bow-tie when there was category men’s names and men’s clothes. Second experiment partly confirmed influence of grammatical gender. In similarity judgment task participants more often chose two of three words with the same grammatical gender, but only when all three words were associted with one biological gender, e.g. dress and neckerchief were associated more often in triad dress (feminine), corset (masculine), neckerchief (feminine) where all of words are connected to women. When there was triad with one word associated with men and two with women most participants picked word connected to men as not matching one regardless of grammatical gender. Despite this result, there is some effect of grammatical gender. It is very important because other similar experiments showed that grammatical gender did not influence cognition in categorization of inanimate objects. It seems that names of clothes are a bit different than names of other inanimate objects.

Celem pracy jest odpowiedź na pytanie czy rodzaj gramatyczny nazw ubrań i biologiczna płeć ludzi, którzy je noszą wpływają na procesy poznawcze. Przeprowadzono dwa eksperymenty: pierwszy z wykorzystaniem zmodyfikowanego Testu utajonych skojarzeń (IAT) i drugi z metodą użytą przez Vigliocco, Vinsona, Paganelli i Dworzynski (2005). W obydwu eksperymentach wzięło udział odpowiednio 54 i 101 uczestników. Jako bodźców użyto nazw ubrań z różnym rodzajem gramatycznym. Na przykład krawat (rodzaj męski) i muszka (rodzaj żeński) zwykle są kojarzone z mężczyznami.Wyniki pierwszego eksperymentu potwierdzają efekt rodzaju gramatycznego. W seriach złożonych badani kategoryzowali nazwy ubrań szybciej i popełniali mniej błędów, gdy słowa były spójne gramatycznie z imionami, np. krawat wywoływał szybszą odpowiedź niż muszka kiedy kategorią były imiona męskie i ubrania męskie.Drugi eksperyment częściowo potwierdził wpływ rodzaju gramatycznego. W zadaniu osądzenia podobieństwa znaczenia uczestnicy znacznie częściej wybierali dwa słowa z trzech z tym samym rodzajem gramatycznym, ale tylko wtedy gdy wszystkie słowa były skojarzone z jedną płcią biologiczną, np. sukienka i apaszka były częściej kojarzone w triadzie sukienka (rodzaj żeński), gorset (rodzaj męski), apaszka (rodzaj żeński), gdzie wszystkie wyrazy łączą się z kobietami. Kiedy w triadzie znajdowało się jedno słowo skojarzone z mężczyznami i dwa słowa z kobietami, większość badanych jako słowo niepasujące wybrało wyraz związany z mężczyznami, bez względu na rodzaj gramatyczny. Pomimo tego wyniku wystąpił pewien efektu rodzaju gramatycznego. Jest to bardzo ważne, ponieważ inne, podobne badania pokazały, że rodzaj gramatyczny nie wpływa na poznanie podczas kategoryzacji obiektów nieożywionych. Wygląda na to, że nazwy ubrań nieco różnią się od nazw innych rzeczy nieożywionych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies