Tytuł pozycji:
Continuity of colonial dependencies and their problematic heritage. Analysis of the film "Even the Rain" directed by Icíar Bollaín from the perspective of postcolonial theories
- Tytuł:
-
Continuity of colonial dependencies and their problematic heritage. Analysis of the film "Even the Rain" directed by Icíar Bollaín from the perspective of postcolonial theories
Ciągłość zależności kolonialnych i ich problematyczne dziedzictwo. Analiza dzieła filmowego Nawet Deszcz, w reżyserii Icíar Bollaín z perspektywy teorii postkolonialnej
La perpetuidad de las relaciones coloniales y su problemático legado. Análisis de la pelícuila de Icíar Bollaín También la lluvia desde la perspectiva poscolonial
- Autorzy:
-
Jagannathan, Karolina
- Słowa kluczowe:
-
Icíar Bollaín, Tambien la lluvia, cine español, poscolonialismo, colonialismo, neocolonialismo, Bolivia, Guerra de agua;
Icíar Bollaín, Even Rain, Tambien la lluvia, Spanish cinema, post-colonialism, colonialism, neocolonialism, Bolivia's water conflict;
Icíar Bollaín, Nawet Deszcz, Tambien la lluvia, kino hiszpańskie, postkolonializm, kolonializm, neokolonializm, kryzys wodny w Boliwii;
- Język:
-
hiszpański
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
El objetivo del presente estudio es el análisis de la obra cinematográfica de Icíar Bollaín, También la lluvia, la película que trata tanto sobre los principios del periodo colonial en Amèrica Latina, como de la realidad contemporánea de la región, desarrollando su argumento acerca de los eventos de la Guerra del Agua en Bolivia en el año 2000.El análisis se efectuará, principalmente, desde la perspectiva de los estudios poscoloniales, teniendo en cuenta que la obra de Bollaín describe los elementos neocoloniales de la realidad latinoamericana. Por lo tanto, la primera parte del estudio se centrará en explicar los contenidos y pronunciamientos básicos de dicha corriente teórica, mencionando a los principales autores junto con sus obras más importantes en cuanto al desarrollo de los estudios poscoloniales. La segunda parte, la analítica, además de comentar la construcción metacinemática de la película, investiga los diferentes elementos del poscolonialismo que se dan a través del argumento de la película, los diálogos de sus personajes y otros elementos cinemáticos.
Przedmiotem niniejszej pracy naukowej jest analiza dzieła filmowego Nawet Deszcz, reżyserki Icíar Bollaín, który zarówno traktuje o początkach okresu kolonialnego w Ameryce Łacińskiej, jak i współczesnej rzeczywistości tego regionu, koncentrując swoją fabułę wokół wydarzeń związanych z „wojną o wodę” w Boliwii (Guerra de agua) w roku 2000. Analiza filmu została przeprowadzona, przede wszystkim z perspektywy studiów postkolonialnych z uwagi na tematykę filmu, opisującego neokolonialne elementy rzeczywistości latynoamerykańskiej. Pierwsza część pracy skupia się zatem na przytoczeniu najważniejszych założeń i myśli wspomnianego nurtu teoretycznego, uwzględniając czołowych przedstawicieli i najistotniejsze opracowania naukowe dla rozwoju badań w tej dziedzinie. Część druga, analityczna, poza skomentowaniem konstrukcji metafilmowej (koncepcja filmu w filmie), koncentruje się na zbadaniu elementów postkolonialnych zakomunikowanych poprzez fabułę, dialogi oraz pozostałe filmowe środki wyrazu.
The subject of this research work is the analysis of the film "Even Rain" by director Icíar Bollaín, which deals both with the beginnings of the colonial period in Latin America, as well as the contemporary reality of this region, focusing its plot around the events of the "water war" in Bolivia (Guerra de agua) in 2000. The analysis of the film was carried out primarily from the perspective of postcolonial studies due to the subject of the film, describing the neocolonial elements of Latin American reality. The first part of the work therefore focuses on quoting the most important assumptions and ideas of the mentioned theoretical trend, taking into account leading representatives and the most important scientific studies for the development of research in this field. The second, analytical part, apart from commenting on the meta-cinematic structure (the concept of the film in the film), focuses on examining the post-colonial elements communicated through the plot, dialogues and other film means of expression.