Tytuł pozycji:
Re-public of the Artists. Conditions of persistence and development of independent art in theoretic perspective of humanistic management
Celem pracy jest omówienie warunków trwania i rozwoju sztuki niezależnej oraz wskazanie możliwych narzędzi organizowania się grup twórczych w świetle teorii zarządzania humanistycznego. Materiał badawczy zaprezentowano w autoetnograficznej narracji relacjonującej działania wybranych środowisk twórczych w Krakowie roku 2019, dla których historyczno-społeczny kontekst daje rozdział pierwszy, oparty na założeniach nurtu krytycznego w zarządzaniu. Przyjęta optyka radykalnego humanizmu pozwala wskazać pozaekonomiczne czynniki umożliwiające funkcjonowanie grup artystycznych, które dzięki integracji potencjału ludzkiego w organizacyjnej sieci działań wypracowują autonomiczne miejsce w świecie sztuki, niezależnie od jego rynkowych i instytucjonalnych uwarunkowań. Zebrane wyniki badań omówione zostały w perspektywie teorii zarządzania i socjologii sztuki, stawiając pytania o rolę i pozycję artysty we współczesnym społeczeństwie. Zestawione w krytycznej analizie porównawczej strategie i postawy artystyczne przekładają się na kulturę organizacyjną i idącą za tym specyfikę pracy, dowodząc, że zarządzanie na rzecz trwania i rozwoju twórczych inicjatyw może stać w konflikcie ze stawką sztuki jako wartości nadrzędnej.
The aim of this work is to discuss the conditions of persistence and development in the field of independent art, and to indicate the tools of group organization in theoretic perspective of humanistic management. The research material was presented in an autoetnographic narrative which reports practices of artistic groups in Kraków 2019, for which the historical and social context is provided in the first chapter, based on the assumptions of Critical Management Studies. The perspective of radical humanism allows to indicate non-economic analysis to describe factors affecting practices of artistic groups. Making use of collaborative human potential in the organizational network they aim to acquire an autonomous place in the art world, non dependent of its market and institutional conditions. The collected research results were discussed from the perspective of management theory and sociology of art, asking about the role and position of the artist in contemporary society. The strategies and artistic attitudes presented in a critical comparative analysis can be transposed into organizational culture and related mode of practice, proving that management for persistence and development of creative initiatives may conflict with the stake of art as a superior value.