Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The act of paying compliments as a tool of persuasion strategies in interpersonal communication

Tytuł:
The act of paying compliments as a tool of persuasion strategies in interpersonal communication
Akt komplementowania jako narzędzie strategii perswazyjnych w komunikacji interpersonalnej
Autorzy:
Drabik, Beata
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
persuasion
compliments
act of paying
perswazja
manipulacja
manipulation
grzeczność
radial category
kategoria radialna
politeness
akt komplementowania
Język:
polski
Linki:
https://wuwr.pl/jk/article/view/724/697  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/25158  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The aim of this article is to show how act of paying compliments may be used as a tool of persuasion strategies. The author points the most important (in the context of this topic) differences between persuasion and manipulation, presents determinants of prototypical act of paying compliments and determinants of act of paying compliments in the capacity of manipulation and persuasion. The main subjects of the study here are those features of a compliment which make it a tool usable in persuasion. By analyzing authentic, real life statements the author shows ways of using compliments as a means to influence on the interaction partner and discuss the factors that decide about its persuasive effectiveness (the issue of interlocutors’ “face” and the influence on interpersonal bonds, among others). To analyze act of compliment in this article following tools - based on cognitive linguistics research - are being used, among others: theory of categorization based on prototype, Lakoff’s radial category model and Johnson’s and Talmy’s force dynamics model.

Celem tego artykułu jest pokazanie, w jaki sposób akt komplementowania może być wykorzystywany jako narzędzie strategii perswazyjnych. Autorka wskazuje na, najważniejsze jej zdaniem (w kontekście podejmowanego zagadnienia), różnice między perswazją a manipulacją, przedstawia wyznaczniki prototypowego aktu komplementowania, a także wyznaczniki aktu komplementowania o charakterze manipulacyjnym i o charakterze perswazyjnym. Przedmiotem dociekań są przede wszystkim te cechy komplementu, które czynią z niego narzędzie użyteczne dla perswazji. Analizując autentyczne, zasłyszane wypowiedzi, autorka pokazuje sposoby wykorzystywania komplementów w celu wywarcia wpływu na partnera interakcji i omawia czynniki, które decydują o jego perswazyjnej skuteczności (m.in. kwestia „twarzy” interlokutorów oraz wpływ na więź interpersonalną). Do analiz aktu komplementowania zostają wykorzystane w artykule m.in. narzędzia wypracowane na gruncie językoznawstwa kognitywnego: teoria kategoryzacji w oparciu o prototyp, model kategorii radialnej Lakoffa oraz model dynamiki sił wg Johnsona i Talmy’ego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies