Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Inteligencja emocjonalna młodzieży ze szkół ponadpodstawowych wychowywanych przez matkę wspólnie z ojcem i bez ojca - ujęcie ewolucyjne

Tytuł:
Inteligencja emocjonalna młodzieży ze szkół ponadpodstawowych wychowywanych przez matkę wspólnie z ojcem i bez ojca - ujęcie ewolucyjne
Emotional intelligence of youth from secondary schools raised by a mother with and without a father - an evolutionary approach
Autorzy:
Hass, Sara
Słowa kluczowe:
inteligencja emocjonalna, kontrola emocjonalna, adolescenci, obecność ojca, psychologia ewolucyjna
emotional intelligence, emotional control, adolescents, father's presence, evolutionary psychology
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Badania pokazują, że struktura rodziny i jej funkcjonowanie mają znaczący wpływ na rozwój emocjonalny wśród młodzieży. Empatii, kontrolowania ekspresji emocjonalnej, rozpoznawania i nazywania emocji swoich czy innych ludzi, uczymy się od najmłodszych lat, przyswajając pewne wzorce zachowania i myślenia od rodziców. Przegląd literatury z zakresu psychologii ewolucyjnej pozwolił na potwierdzenie znaczenia obecności ojca w procesie wychowania dziecka. Istotne było również to, czy matka później się z kimś związała. Taki stan rzeczy może wpływać na różne sfery życia młodego człowieka, między innymi na poziom wykształcenia umiejętności wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej.W niniejszej pracy podjęto próbę zbadania czy inteligencja emocjonalna młodzieży ze szkół ponadpodstawowych wychowywanych przez matkę wspólnie z biologicznym ojcem lub bez niego różni się w sposób znaczący. Sprawdzono także, czy deklarowana jakość relacji z rodzicami ma znaczenie w kontekście badanych wymiarów inteligencji emocjonalnej. W przeprowadzonym badaniu wzięło udział 288 respondentów z dwóch szkół ponadpodstawowych w Głogowie, którzy w formie zdalnej odpowiedzieli kolejno na krótką autorską ankietę, Kwestionariusz kontroli emocjonalnej Brzezińskiego (1972) oraz Kwestionariusz rozpoznawania emocji stworzony przez autorkę niniejszej pracy. Wyniki badania pokazały, że nie istnieją istotnie statystycznie różnice w poziomie inteligencji emocjonalnej ze względu na obecność ojca biologicznego lub jego brak. Po dokonaniu pogłębionej analizy, zauważono, że osoby badane różnią się wynikami w związku z wiekiem, płcią i deklarowaną jakością relacji z rodzicami

Studies show that family structure and its functioning have a significant impact on emotional development among youth. Empathy, controlling emotional expression, recognizing and naming one's own or other people's emotions, are learned from an early age by adopting certain patterns of behaviour and thinking from parents. A review of the literature on evolutionary psychology confirmed the importance of the father's presence in the child-rearing process. It was also important whether the mother had a relationship with someone later on. This state of affairs can affect various spheres of a young person's life, including the level of skills development that are part of emotional intelligence.The present study investigated whether emotional intelligence among secondary school adolescents brought up by their mother with or without their biological father differs significantly. It was also checked whether the declared quality of the relationship with parents has relevance to the examined dimensions of emotional intelligence. The study involved 288 respondents from two secondary schools in Głogów who remotely answered, in turn, a short author's questionnaire, Brzeziński's (1972) The Emotional Control Questionnaire (Kwestionariusz kontroli emocjonalnej) and The Emotion Recognition Questionnaire (Kwestionariusz rozpoznawania emocji) created by the author of this study. The results of the survey showed that there were no statistically significant differences in the level of emotional intelligence due to the presence or absence of a biological father. After an in-depth analysis, it was noted that the subjects differ in their results due to age, sex and declared quality of relationships with their parents.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies