Tytuł pozycji:
Wpływ płci i przynależności pokoleniowej na postrzeganie kompetencji kobiet z żeńskimi tytułami zawodowymi
- Tytuł:
-
Wpływ płci i przynależności pokoleniowej na postrzeganie kompetencji kobiet z żeńskimi tytułami zawodowymi
The influence of gender and generational belonging on perceived competence of women with feminine job titles
- Autorzy:
-
Zwolińska, Ewa
- Słowa kluczowe:
-
feminatywy w tytułach zawodowych, język sprawiedliwy płciowo, postawy wobec kobiet, empatia, seksizm ambiwalentny, postawy polityczne, różnice pokoleniowe, różnice międzypłciowe, psycholingwistyka, psychologia społeczna
feminine job titles, gender-fair language, attitudes towards women, empathy, ambivalent sexism, political attitudes, generational differences, gender differences, psycholinguistics, social psychology
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wychodząc od obserwacji zjawiska asymetrii płciowej w językach posiadających rodzaj gramatyczny, w tym w języku polskim, oraz badań nad recepcją sfeminizowanych nazw męskich zawodów, postawiono sprawdzić, czy Polki i Polacy z różnych pokoleń różnią się stosunkiem wobec feminatywów. Badanie przeprowadzono w formie ankiety online na próbie 182 osób (w tym 99 kobiet i 80 mężczyzn) w dwóch grupach wiekowych: 18-29 oraz 40-60 lat. Uczestnicy oceniali kompetencje zawodowe fikcyjnych kandydatek aplikujących o pracę, opisanych feminatywem („inżynierka”/„architektka”) lub męską formą nazwy zawodu („inżynier”/„architekt”). Mierzono także poziom seksizmu ambiwalentnego, wrażliwości empatycznej oraz kierunek poglądów politycznych. Wyniki wykazały brak różnic w ocenach kandydatek wśród ogółu badanych. Płeć żeńska oraz wyższy poziom empatii (empatycznej troski i przyjmowania perspektywy) wiązały się z wyższymi ocenami aplikantek, niezależnie od rodzaju gramatycznego ich tytułu zawodowego. Uzyskane rezultaty mogą wynikać z ograniczeń metodologicznych lub potwierdzać zmiany społeczne w kierunku większej akceptacji nowych feminatywów w Polsce.
Based on gender asymmetry in grammatical gender languages, including Polish, as well as research on reception of feminine job titles, attitudes towards such titles were measured in two generations of Polish men and women to look for potential differences. Results of 182 people (99 females and 80 males), aged either 18-29 or 40-80, who participated in an online survey, were analyzed. Participants evaluated fictional female job applicants described either with a feminine or a masculine form of the job name. Ambivalent sexism, empathetic sensitivity and socio-political attitudes were also measured. In general, the results showed no significant differences in competence evaluation. Female gender and higher levels of empathy (Empathetic Concern and Perspective Taking) were associated with higher competence level attributed to the applicants, regardless their job title’s grammatical gender. The outcomes of the research can be explained with flaws in the design or by growing acceptance of novel feminine job names in Poland.