Tytuł pozycji:
Determinanty motywacji do pracy w grupie pokoleniowej Y.
Pierwsze teorie o motywacji pojawiły się w połowie XX wieku. Uczeni poszukiwali odpowiedzi na pytanie: co motywuje ludzi? Mimo wielości teorii wszystkie mają wspólny czynnik, jakim są potrzeby człowieka. Próba zaspokojenia potrzeb motywuje ludzi do działania. Abraham Maslow stworzył teorię hierarchię potrzeb rozdzielając potrzeby na niższego i wyższego rzędu. Na podstawie jego teorii powstały nowe, między innymi teoria potrzeb ERG Claytona Alderfer’a oraz wiele innych. Badania nad motywacją skupiają się na człowieku jako jednostce indywidualnej, mającej własne cele, potrzeby i pragnienia. Nie istnieje uniwersalny sposób na zmotywowanie pracowników do pracy, każdy ma swoje priorytety i ambicje zawodowe. Różnice między ludźmi wynikają między innymi z ich wieku a co za tym idzie przynależności do różnych grup pokoleniowych. Najpopularniejszy jest podział na generację X, Y i Z. Osoby w poszczególnym pokoleniu mają wspólne cechy, które przekładają się na podobne czynniki motywujące ich do pracy. Pokolenie X podporządkowuje się normom i autorytetom, pracownicy charakteryzują się lojalnością, pracowitością i przedsiębiorczością. Pokolenie Y będące obecnie najszerszą grupą na rynku pracy wyróżnia się ciekawością poznawania świata, elastycznością w pracy i potrzebą wyrażania swojego zdania. Najmłodsze pokolenie X utożsamiane jest z technologią, nowoczesnym podejściem do życia i łatwością w podejmowaniu decyzji o zmianie pracy czy miejsca do życia. W pracy przedstawię najpopularniejsze teorie motywacji, czynniki motywujące oraz różnice w poszczególnych grupach pokoleniowych. Rozdział empiryczny zawierają teorie motywacji, czynniki oraz błędy motywacyjne. Druga część dotyczy charakterystyki poszczególnych grup pokoleniowych, ich oczekiwań od pracy oraz wartości jakimi się kierują.
The first theories about motivation appeared in the mid-20th century. Scientists were looking for an answer to the question: what motivates people? Despite the multiplicity of theories, they all have a common factor - human needs. The attempt to satisfy needs motivates people to act. Abraham Maslow created the theory of hierarchy of needs, dividing needs into lower and higher order. New theories were developed based on his theory, including Clayton Alderfer's ERG needs theory and many others. Research on motivation focuses on the human being as an individual with his or her own goals, needs, and desires. There is no universal way to motivate employees to work, everyone has their own priorities and career ambitions. Differences between people result, among others, from their age and thus belonging to different generation groups. The most popular is the division into generation X, Y and Z. People in each generation have common characteristics, which translate into similar factors motivating them to work. Generation X conforms to norms and authorities, employees are characterized by loyalty, diligence and entrepreneurship. Generation Y, which is currently the broadest group in the labor market, is characterized by curiosity about the world, flexibility at work and the need to express one's opinion. The youngest generation X is identified with technology, modern approach to life and ease in making decisions about changing jobs or places to live. In this paper I will present the most popular theories of motivation, motivating factors and differences in different generational groups. The empirical chapter includes motivation theories, factors, and motivational errors. The second part deals with the characteristics of the different generational groups, their expectations from work and the values they hold.