Tytuł pozycji:
Information management from the perspective of actions taken by media and technology giants to combat fake news and counter disinformation
In the reality of a dynamic influx and distribution of information, in which has emerged a space that gives the possibility to simultaneously play the roles of the distributor and the consumer, the destructive phenomenon of fake news has arisen as a result of improper information management. The aim of this research is to analyse the actions and mechanisms of fighting and preventing disinformation undertaken by media and technological giants as creators of this space. A review of the theoretical literature allowing us to study the phenomenon of fake news, an analysis of the actual and declared activities of the aforementioned organisations, as well as in-depth interviews with their users will make it possible to verify the actual participation of the studied companies in combating the aforementioned phenomena.
W rzeczywistości dynamicznego napływu oraz dystrybucji informacji, w której wykształciła się przestrzeń umożliwiająca jednoczesne odgrywanie ról ich dystrybutora i konsumenta powstało destrukcyjne zjawisko fake newsów jako efekt nieprawidłowego zarządzania informacjami. Celem tej pracy badawczej jest analiza działań i mechanizmów zwalczania oraz zapobiegania dezinformacji podejmowanych przez gigantów medialno-technologicznych jako kreatorów tej przestrzeni. Przegląd literatury teoretycznej pozwalający zgłębić zjawisko fałszywych informacji, analiza faktycznych i deklarowanych działań wspomnianych organizacji, a także pogłębione wywiady z ich użytkownikami umożliwią zrewidowanie faktycznego udziału badanych przedsiębiorstw w zwalczaniu wymienionych zjawisk.