Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Testimonies of reception of Marco Scacchis music on the territory of Slovakia and Moravia

Tytuł:
Testimonies of reception of Marco Scacchis music on the territory of Slovakia and Moravia
Świadectwa recepcji twórczości Marca Scacchiego w Słowacji i na Morawach
Autorzy:
Patalas, Aleksandra
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Univerzita Komenského, Filozofická fakulta. Katedra hudobnej vedy
Słowa kluczowe:
Scacchi Marco
muzyka w Rzeczpospolitej
music in the Polish-Lithuanian Commonwealth
Morawy
XVII wiek
Słowacja
17th century
Moravia
Slovakia
Język:
polski
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/28317  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Marco Scacchi (+1662), kapelmistrz kapeli króla Władysława IV Wazy, znany jest dzisiaj głównie jako autor pism z zakresu teorii muzyki. Był to jednak przede wszystkim kompozytor, którego utwory znane były w XVII wieku nie tylko w całej Rzeczpospolitej, ale również w Niemczech, Szwecji, Włoszech, a także na terenach dzisiejszej Słowacji i Moraw. W referacie przedstawione zostały główne nurty w twórczości Scacchiego. W tym kontekście omówiono bardziej dokładnie utwory i ich wersje, które znajdują się w Lewoczy (madrygał "O come sei gentile" jako kontrafaktura "Herr fur dein Angesicht") i Kromieryżu (motet "Da Pater"), a także "Missa pacis", którą wymieniają inwentarze kapeli pijarskiej w Podolincu.

Marco Scacchi (died 1662), the chapelmaster of the chapel royal of Ladislaus IV Vasa, is known today principally as an author of texts on theory of music. However, in the first place, he was a composer, whose pieces were known not only in the Polish-Lithuanian Commonwealth, but also in Germany, Sweden, Italy, and on the territories of present Slovakia and Moravia. In the paper there are generally presented main types of Scacchi's compositions. In this context there are discussed in detail compositions and their versions preserved in Levoča (the madrigal 'O come sei gentile' as the contrafactum 'Herr fur dein Angesicht') and Kroměříž (the motet 'Da Pater'), as well as his 'Missa pacis', mentioned in the musical inventories of Piarists in Podolínec.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies