Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Nowa rola przedmiotu w choreografiach współczesnych : witalistyczna materialność w twórczości Aleksandry Borys

Tytuł:
Nowa rola przedmiotu w choreografiach współczesnych : witalistyczna materialność w twórczości Aleksandry Borys
The new role of the object in contemporary choreography practices : the vitality of matter in the works of Aleksandra Borys
Autorzy:
Guzy, Maciej
Data publikacji:
2021
Słowa kluczowe:
contemporary choreography
nowy materializm
realizm agencyjny
zwrot ku rzeczom
materiality turn
Aleksandra Borys
Karen Barad
choreografia współczesna
new materialism
agential realism
Język:
polski
ISBN, ISSN:
00310522
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/857/587  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
This article attempts to broaden the Polish theater discourse into analyzing modern choreography practices, focused on the use of objects in dance performances and exploring new ways of understanding materiality. The considerations are based on the assumption that matter is perceived by the creators of new choreography as an active factor which can be incorporated in the artistic process in various ways. The author presents and interprets two artistic projects by Aleksandra Borys, the installation "Air Mapping" and the choreography "Dancing the Dance", and juxtaposes them with Karen Barad's theory of agential realism. He aims to demonstrate that in Borys's work matter can be perceived as a process rather than as an unchanging basis of reality.

Artykuł stanowi próbę poszerzenia polskiego dyskursu teatrologicznego o analizę współczesnych praktyk choreograficznych skoncentrowanych na zagadnieniu wykorzystania przedmiotu w przedstawieniach tanecznych i eksplorujących nowe sposoby rozumienia materialności. Rozważania oparte są na założeniu, że twórcy nowej choreografii postrzegają materię jako aktywny czynnik, który na różne sposoby może być włączany w proces twórczy. Autor przedstawia i interpretuje dwa projekty artystyczne Aleksandry Borys: instalację "Air Mapping" oraz choreografię "Dancing the Dance". Prace te zestawia z teorią realizmu agencyjnego Karen Barad. Stara się wykazać, że materia w twórczości Borys może być postrzegana przez pryzmat jej procesualnego charakteru, a nie jako niezmienna podstawa rzeczywistości.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies