Tytuł pozycji:
Edukacja ekologiczna w Japonii. Przeszłość i teraźniejszość.
- Tytuł:
-
Edukacja ekologiczna w Japonii. Przeszłość i teraźniejszość.
Environmental Education in Japan. The Past and the Present.
- Autorzy:
-
Zakharkina, Anastasiia
- Słowa kluczowe:
-
Japonia, ochrona środowiska, edukacja, edukacja ekologiczna, polityka ekologiczna, społeczeństwo, zrównoważony rozwój
Japan, environmental protection, education, environmental education, environmental policy, society, sustainable development
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Gwałtowny postęp naukowo-techniczny jaki nastąpił w ciągu ostatnich stuleci niewątpliwie wywarł znaczący wpływ nie tylko na wzrost gospodarki, lecz także na stan środowiska. Globalny kryzys ekologiczny zmusza do refleksji i zmiany zwykłego stylu życia oraz systemu gospodarczego, by nie doprowadzić do zupełnej dewastacji środowiska, lecz zachować je dla przyszłych pokoleń, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Proces ten jest nierozerwalnie związany z kulturą i edukacją ekologiczną. Japonia jest jednym ze światowych liderów edukacji ekologicznej. Ruch ekologiczny i protesty na rzecz ochrony środowiska i zdrowia publicznego w latach 60-70. XX wieku radykalnie zmieniły prawo ochrony środowiska i dały potężny impuls rozwojowi edukacji ekologicznej. Obecnie Japonia aktywnie promuje programy i działania mające na celu upowszechnianie i podnoszenie jakości edukacji ekologicznej nie tylko we własnym kraju, lecz na całym świecie.Celem pracy jest analiza i opis systemu edukacji ekologicznej Japonii. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy stanowi wprowadzenie do koncepcji edukacji ekologicznej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Kolejny rozdział jest poświęcony historii kształtowania się polityki ekologicznej i edukacji ekologicznej w Japonii. Poddane analizie zostały również japońskie dokumenty prawne dotyczące edukacji ekologicznej. W ostatnim rozdziale opisane są struktura obecnego systemu edukacji ekologicznej, istniejące trudności i przeszkody oraz proponowane przez ekspertów i badaczy zmiany.
The rapid scientific and technical development which has taken place over the last centuries has undoubtedly had a significant impact not only on the growth of the economy, but also on the environment condition. The global environmental crisis forces us to reflect on the situation and change our usual lifestyle and economic system in order not to completely destroy the environment, but to preserve it for future generations according to the principles of sustainable development. This process is inextricably connected with culture and environmental education.Japan is one of the world’s leaders in environmental education. The environmental movement and public health protests of the 1960-70s have radically changed the environmental protection law and gave a powerful impetus to the development of environmental education. Nowadays Japan is actively promoting programs and activities aimed at promoting and improving the quality of environmental education not only in its own country, but also in other parts of the world.The aim of this thesis is to analyze and describe Japan's environmental education system. The thesis consists of three chapters. The first chapter is an introduction to the concept of environmental education and education for sustainable development. The next chapter is devoted to the history of environmental policy and environmental education in Japan. There are Japanese legal documents related to environmental education analyzed as well. The last chapter describes the structure of the current environmental education system, the existing difficulties and obstacles, and the changes proposed by experts and researchers.