Tytuł pozycji:
Portrayal of a dead body in a post-mortem photography in the 19th and 20th century
- Tytuł:
-
Portrayal of a dead body in a post-mortem photography in the 19th and 20th century
Przedstawienia martwego ciała w fotografii pośmiertnej XIX i XX wieku
- Autorzy:
-
Cybulska, Dominika
- Słowa kluczowe:
-
Fotografia, fotografia pośmiertna, post mortem, wiek XIX, wiek XX, martwe ciało, śmierć
Photography, post mortem photography, 19th century, 20th century, dead body, death
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper takes up a topic of post mortem photography in XIX century Europe. It displays sociological and historical conditions, that lead to dissemination of taking photographs and reasons for why a dead body was being commemorated. The author tries to find aesthetic connections between past iconographic representations of the dead and XIX century post mortem photography. Analysis and interpretation of chosen photos, as well as recognition of techniques used to take them, allows to captivate this phenomenon in wide contextual framework, and refute the myths about it which occur in popular science publications. Conclusion of the paper contains of considerations about post mortem photography vanishing, and showcasing changes contributing to shift in social relations with dead bodies, that occurred at the turn of the century.
Praca ta podejmuje temat fotografii pośmiertnej w Europie w XIX wieku. Przedstawia warunki historyczno-społeczne, które doprowadziły do rozpowszechnienia się wykonywania zdjęć, oraz powody, dla których upamiętniano martwe ciało. Autorka stara się odnaleźć powiązania estetyczne między dawnymi ikonograficznymi przedstawieniami zmarłych, a fotografiami post mortem z wieku XIX i XX. Analiza i interpretacja wybranych zdjęć, oraz rozpoznanie stosowanych do ich wykonywania technik, pozwala ująć zjawisko w szerokich ramach kontekstowych, oraz obalić mity na jego temat, które pojawiają się w publikacjach popularno-naukowych. Zakończenie pracy składa się z rozważań na temat zaniku tradycji fotografii pośmiertnej i ukazania zmian zachodzących na przełomie XIX i XX wieku, które zmieniły społeczne podejście do martwego ciała.