Tytuł pozycji:
Instagram as a tool for creating the image of a politician on the example of Viktor Babariko in the presidential elections 2020 in Belarus
- Tytuł:
-
Instagram as a tool for creating the image of a politician on the example of Viktor Babariko in the presidential elections 2020 in Belarus
Instagram jako narzędzie kreowania wizerunku polityka na przykładzie Wiktora Babariko w wyborach prezydenckich 2020 roku na Białorusi
- Autorzy:
-
Niavera, Krystsina
- Słowa kluczowe:
-
Media społecznościowe, Instagram, wizerunek polityczny, nastroje społeczne, wybory prezydenckie 2020 na Białorusi, Wiktor Babariko.
Social media, Instagram, political image, social mood, presidential election 2020 in Belarus, Viktor Babariko.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The thesis concerns one of the most popular social networks - Instagram. In the field of political communication, this service has become a helpful tool for creating the image of politicians. This analysis presents Instagram as an effective tool for shaping the political image of Viktor Babariko in his election campaign for the 2020 presidential elections in Belarus. Moreover, the results of analysis of the profile of the politician indicate that Instagram is also an important tool for the formation of the volunteer headquarters of Viktor Babariko and building his group of volunteers. On the basis of the analysis of posts placed on the profile of Viktor Babariko from May 13, 2020 to June 19, 2020, the image of the opposition Belarusian leader emerges: an image of an experienced economist, a respected and honest citizen and a politician open to the problems of ordinary people, who in his political campaign attaches great importance to human potential. On the social network Instagram, Viktor Babariko is presented as a politician whose main desire is not to win elections, but to give Belarusians the right to choose the candidate they consider appropriate. Throughout his campaign on Instagram, the politician repeatedly stresses the importance of fair and legal elections. The hashtags used to create a community of Viktor Babariko’s supporters were also analyzed. Additionally, public opinion on COVID-19 before and during the election campaign of 2020 in Belarus was analyzed.
Praca dotyczy jednej z najbardziej popularnych obecnie sieci społecznościowych – platformy Instagram. W dziedzinie komunikowania politycznego serwis ten stał się pomocnym narzędziem do kreowania wizerunku polityków. Niniejsza analiza przedstawia Instagram jako skuteczne narzędzie kreowania wizerunku politycznego Wiktora Babariko w jego kampanii wyborczej w wyborach prezydenckich na Białorusi w 2020 roku. Wyniki analizy profilu polityka wskazują ponadto, że Instagram jest również istotnym narzędziem do formowania sztabu wyborczego polityka oraz jego grupy wolontariuszy. Na podstawie analizy postów umieszczonych na profilu Wiktora Babariko od 13 maja 2020 do 19 czerwca 2020 wyłania się wizerunek opozycyjnego białoruskiego lidera jako doświadczonego ekonomisty, szanowanego i uczciwego obywatela oraz polityka otwartego na problemy zwykłych ludzi, który w swojej kampanii politycznej przykłada ogromną wagę do ludzkiego potencjału. Na portalu społecznościowym Instagram Wiktor Babariko jest przedstawiony jako polityk, którego głównym pragnieniem nie jest wygranie wyborów, lecz danie Białorusinom prawa wyboru kandydata, którego uważają za odpowiedniego. Przez całą swoją kampanię na Instagramie polityk wielokrotnie podkreśla znaczenie uczciwych i legalnych wyborów. Badaniu poddano także hasztagi używane do tworzenia społeczności zwolenników Wiktora Babariko. Dodatkowo analizowana jest opinia publiczna na temat COVID-19 przed i w trakcie kampanii wyborczej 2020 roku na Białorusi.