Tytuł pozycji:
Autobiograficzność w poezji Małgorzaty Lebdy
- Tytuł:
-
Autobiograficzność w poezji Małgorzaty Lebdy
Autobiography in the poetry of Małgorzata Lebda
- Autorzy:
-
Bukowska, Weronika
- Słowa kluczowe:
-
autobiograficzność, ekopoetyka, krytyka feministyczna, Małgorzata Lebda, pamięć, poezja, trauma
autobiography, ekopoetry, feminist criticism, memory studies, Małgorzata Lebda, poetry, trauma
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The bachelor's thesis titled “Autobiography in the poetry of Małgorzata Lebda” discusses the problem of using autobiographical experiences of the artist in her poetry. Paper consists four chapters, in which the poetic triptych – “Earth Affairs” (2020) – was interpreted as a first of all. The first chapter contains an analysis of the construction of the lyrical subject, inextricably linked with the space of Lebda's autobiographical place – Żeleźnikowa Wielka. In this part there are also considerations concerning the game with memory and the use of memories by the poetess in her works. The second chapter deals with the trauma of the loss of parents, which was the impulse to write two volumes of poetry – “Border of the Forest” and “Matecznik”. The third chapter presents the problems of “Uckermärker's Dreams”, with particular emphasis on the oneiric revival of the poet's deceased sister, ecopoetics and an attempt to rework the image of femininity in the home village. The fourth chapter is an analysis of Lebda's poetic language and an attempt to situate her work in contemporary literature. There are also comments on the author's other volumes of poetry – the debut “Tropes” and the latest “Mer de Glace”, which complement the image of autobiography in Lebda's poetry.
Praca licencjacka pt. „Autobiograficzność w poezji Małgorzaty Lebdy” omawia problem włączenia do poezji autobiograficznych doświadczeń twórczyni. Składa się ona z czterech rozdziałów, w których interpretowany był przede wszystkim tryptyk poetycki – „Sprawy ziemi” (2020). W rozdziale pierwszym zawarta została analiza konstrukcji podmiotki lirycznej związanej nierozerwalnie z przestrzenią miejsca autobiograficznego Lebdy – Żeleźnikową Wielką. W tej części także znajdują się rozważania dotyczące gry z pamięcią oraz wykorzystywania wspomnień przez poetkę w utworach. Rozdział drugi traktuje o traumie utraty rodziców, która stanowiła impuls do napisania dwóch tomów poetyckich – „Granicy lasu” i „Matecznika”. W rozdziale trzecim przedstawiona została problematyka „Snów uckermärkerów”, ze szczególnym uwzględnieniem onirycznego ożywienia zmarłej siostry poetki, ekopoetyki oraz próby przepracowania obrazu kobiecości w rodzinnej wsi. Rozdział czwarty stanowi analizę języka poetyckiego Lebdy, jest też próbą usytuowania jej twórczości w literaturze współczesnej. W pracy pojawiają się również uwagi dotyczące pozostałych tomów poetyckich twórczyni – debiutanckich „Tropów” oraz najnowszego „Mer de Glace”, które uzupełniają obraz autobiograficzności w poezji Lebdy.