Tytuł pozycji:
Manipulacja medialna jako problem dzisiejszych czasów. O potrzebie edukacji medialnej
Mass media are an integral part of everyday life in the 21st century. The manipulative actions used in them influence the way people think and act. Therefore, it is worth taking care of educating the society that critically perceives information. The analyzes show that media competences and knowledge about the phenomena of manipulation in the media affect the perception of distorted content. The aim of the work is to indicate the necessity to raise the level of media education. Especially the need to properly include it in the core curricula of Polish schools, as well as to pay attention to the importance of informal education in this area.
Środki masowego przekazu stanowią nieodłączny element codzienności XXI wieku. Stosowane w nich odziaływania manipulacyjne, wpływają na sposób myślenia oraz działania ludzi. Warto zatem zadbać o kształcenie społeczeństwa krytycznie odbierającego informacje. Analizy dowodzą, iż kompetencje medialne oraz wiedza o zjawiskach manipulacji w mediach- mają wpływ na dostrzeganie przekłamanych treści. Celem pracy jest wskazanie konieczności, podnoszenia poziomu edukacji medialnej. Zwłaszcza potrzeby jej należytego uwzględnienia w podstawach programowych polskich szkół, a także zwrócenie uwagi na znaczenie nieformalnej edukacji w tym zakresie.