Tytuł pozycji:
Motyw grzecznej dziewczynki w literaturze dziecięcej i jego szkolna recepcja
The study investigates the role of the ”good girl” motif examing its ongoing changes over the years. Another aim is to consider the issue of having discussion about „good girl” during Polish lessons. Several methods are applied such as description and characteristics of examplary books in which the main protagonists are defined as ”good” by the example of: Snill by Gro Dhale and Svein Nyhus and The Moomins by Tove Jasson. Besides, questionnairs are used to conduct the way of perception of literary „good girls” by primary school students. The last element of the thesis contains the proposal of lesson acitivities in two forms: by the use of the Internet sites and stationary lessons.
Praca dotyczy motywu „grzecznej dziewczynki” w literaturze dziecięcej, ukazuje przemiany, które zaszły w jego rozumieniu na przestrzeni lat i porusza problem mówienia o społecznym wymogu dziewczęcej grzeczności na lekcjach języka polskiego. Opisano i scharakteryzowano w niej przykładowe książki, w których motyw „grzecznej dziewczynki” jest ujęty w niekonwencjonalny sposób, między innymi: Grzeczną Gro Dhale i Svein’a Nyhusa i fragmenty Opowiadań z doliny Muminków Tove Jasson. Refleksja nad tym tematem wykazała konieczność przeprowadzenia ankiet, dotyczących sposobu postrzegania młodych bohaterek przez uczniów szkół podstawowych. Ostatni element pracy stanowią autorskie propozycje działań lekcyjnych, możliwych do przeprowadzenia w dwóch wersjach: zdalnej i stacjonarnej.