Tytuł pozycji:
The Influence of Video Games on the Acquisition of EFL Vocabulary
Vocabulary acquisition is widely recognized as a key process in second language learning. Taking into account the importance of this process and the growing popularity of computer games, the potential of computer games in relation to vocabulary acquisition was assessed. The thesis discussed in detail the process of vocabulary acquisition along with the factors that influence this process and its role in second language learning. The process of acquiring vocabulary while playing video games was discussed, and the research conducted so far on this topic was presented. For the purpose of the thesis, a quantitative study was carried out, the aim of which was to examine what factors affect vocabulary acquisition while playing computer games and to what extent they motivate a player into learning it. It was also examined whether players use the vocabulary acquired during the game and whether it is a pleasant learning method, and what factors influence this perception of games. The obtained results suggest that playing computer games is an effective method of acquiring vocabulary, because thanks to the presence of in-game texts and the repetition of words, they give the player the opportunity to acquire it and induce a high level of involvement load in a player while learning. Furthermore, the study found that most players use words learned from computer games in games and in everyday life, both in speech and in writing. In addition, the vast majority of players rated this learning method as very satisfying.
Przyswajanie słownictwa jest powszechnie uznawane za kluczowy proces w nauce drugiego języka. Biorąc pod uwagę znaczenie tego procesu oraz rosnącą popularność gier komputerowych dokonano oceny potencjału gier komputerowych w odniesieniu do przyswajania słownictwa. W pracy omówiono proces przyswajania słownictwa oraz przedstawiono jego rolę w nauce drugiego języka. Ponadto, wskazano jakie czynniki wpływają na proces przyswajania słownictwa. Przeanalizowano również proces przyswajania słownictwa podczas grania w gry komputerowe oraz przedstawiono dotychczasowe badania na ten temat. Na potrzeby pracy zostało przeprowadzone badanie ilościowe, którego celem było ustalenie, jakie czynniki wpływają na proces przyswajania słownictwa podczas grania w gry komputerowe oraz w jakim stopniu gry angażują gracza do jego nauki. Zbadano również, czy gracze wykorzystują słownictwo zdobyte podczas grania w gry komputerowe. Kolejnym celem badania było określenie, czy granie w gry to satysfakcjonująca metoda nauki słownictwa oraz jakie czynniki o tym decydują. Uzyskane wyniki sugerują, że granie w gry komputerowe to skuteczna metoda nauki słownictwa, ponieważ ze względu na obecność tekstów pojawiąjących się w grach oraz powtarzalność występujących słów, gracz ma możliwość jego przyswojenia. Na skuteczność tej metody nauki wpływa również fakt, że gry komputerowe indukują u gracza duży stopień zaangażowania podczas nauki słownictwa. Co więcej, badanie wykazało, że większość graczy posługuje się słownictwem z gier komputerowych w grach oraz życiu codziennym, zarówno w mowie jak i piśmie. W dodatku, zdecydowana większość graczy oceniła tę metodę nauki słownictwa jako bardzo satysfakcjonującą.