Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The practice of testing questions in Polish institutions of public opinion research

Tytuł:
The practice of testing questions in Polish institutions of public opinion research
Praktyka testowania pytań w polskich instytucjach badania opinii publicznej
Autorzy:
Stróżecka, Julia
Słowa kluczowe:
badania sondażowe, instytucje badawcze, konstrukty, konstruktywizm społeczny, nadawanie znaczeń, pilotaż, pretest, pytania kwestionariuszowe, testowanie kwestionariuszy
assigning meanings, constructs, pilot study, pretest, questionnaire questions, questionnaire testing, research institutions, social constructivism, survey research
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this paper is to discuss the issue of how the way of asking questions may have influenced the survey research results and the difficulty of accurately assigning meanings to the received responses. The problems outlined by the researchers of the survey methodology, Howard Schuman and Antoni Sułek, provide analytical categories and lead to a thesis about the necessity to test questionnaires and questionnaires as a whole. Similar conclusions are also prompted by the popularity of polls and their opinion-forming function in today's society.The paper discusses the results of qualitative research carried out by the method of expert interviews with researchers from the largest Polish research institutions and by desk research of surveys reports about attitudes towards the European Union and its institutions. The detailed question, to which the conducted research was to find an answer, was whether the Polish culture of survey research undertakes the problem of formulating questions and whether the largest research institutions in Poland carry out questionnaire tests. All considerations follow the constructivist

Celem pracy jest omówienie problematyki wpływu sposobu zadawania pytań na wyniki badań sondażowych oraz trudność trafnego nadawania znaczeń otrzymanym odpowiedziom. Zarysowane problemy przez badaczy metodologii sondażowej, Howarda Schumana i Antoniego Sułka, dostarczają kategorii analitycznych i skłaniają do postawienia tezy o konieczności przeprowadzania testów pytań kwestionariuszowych oraz kwestionariuszy jako całości. Do sformułowania podobnych wniosków skłania również popularność sondaży i ich opiniotwórcza funkcja w dzisiejszym społeczeństwie. W pracy omówione zostały wyniki badań jakościowych przeprowadzonych metodą wywiadów eksperckich z badaczami z największych polskich instytucji badawczych oraz za pomocą analizy danych zastanych, którymi były raporty z badań postaw wobec Unii Europejskiej i jej instytucji. Szczegółowym pytaniem, na które odpowiedź miały znaleźć przeprowadzone badania było to, czy w polskiej kulturze badań sondażowych podejmuje się problem sposobu formułowania pytań oraz, czy największe ośrodki badawcze w Polsce przeprowadzają testy kwestionariuszy. Całość rozważań utrzymana jest w paradygmacie konstruktywistycznym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies