Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Skala Praktyk Włączających : polska adaptacja Enabling Practices Scale

Tytuł:
Skala Praktyk Włączających : polska adaptacja Enabling Practices Scale
Polish adaptation of the Enabling Practices Scale
Autorzy:
Lew-Koralewicz, Aneta
Grygiel, Paweł
Gosztyła, Tomasz
Data publikacji:
2022
Słowa kluczowe:
neurodevelopmental disorders
adaptacja narzędzia diagnostycznego
zaburzenia neurorozwojowe
support
wsparcie
diagnostic tool adaptation
Język:
polski
ISBN, ISSN:
0137818X
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest prezentacja procedury polskiej adaptacji Enabling Practices Scale (EPS) autorstwa Iana Dempseya (1995) z Uniwersytetu Newcastle oraz przedstawienie właściwości psychometrycznych adaptowanego narzędzia (rzetelności, struktury czynnikowej, trafności zewnętrznej oraz stabilności pomiaru). Skala została opracowana jako narzędzie do diagnozy stosowanych przez profesjonalistów praktyk wspomagających i wzmacniających rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, ale może być także wykorzystywana w badaniach z udziałem rodziców dzieci z innymi zaburzeniami neurorozwojowymi. W procesie adaptacji przyjęto polską nazwę: Skala Praktyk Włączających. Przeprowadzono badania z udziałem 334 rodziców dzieci z następującymi zaburzeniami neurorozwojowymi: spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną, zespołem deficytu uwagi, specyficznymi zaburzeniami w uczeniu się, zaburzeniami w komunikowaniu się, zaburzeniami motorycznymi oraz z innymi nieprawidłowościami w rozwoju. Wykonane analizy statystyczne potwierdziły zakładaną przez autora trójczynnikową strukturę skali, wzdłużną skalarną niezmienność pomiarową, wysoki poziom stabilności (test-retest) i zgodności wewnętrznej oraz adekwatną trafność zewnętrzną narzędzia.

The aim of this paper is to present the procedure of the Polish adaptation of Enabling Practices Scale (EPS) by I. Dempsey (1995) from the Newcastle University and to present the psychometric properties of the adapted tool (reliability, factor structure, external validity and measurement stability). The scale was developed as a tool for diagnosing the support and empowerment practices used by professionals for parents of children with intellectual disabilities, but it can also be used in research involving parents of children with other neurodevelopmental disorders. In the adaptation process, the following Polish name was adopted: Skala Praktyk Włączających. The research was conducted among 334 parents of children with the following neurodevelopmental disorders: autism spectrum disorder, intellectual disability, attention deficit disorder, specific learning disorders, communication disorders, motor disorders, and other developmental disorders. The statistical analyses performed confirmed the three-factor structure of the scale assumed by the author, the longitudinal scalar measurement invariance, the high level of stability (test-retest) and the internal conformity as well as the adequate external validity of the instrument.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies