Tytuł pozycji:
Unmitigated Blackness: (Post-)Racial Identity in Paul Beatty’s The Sellout
- Tytuł:
-
Unmitigated Blackness: (Post-)Racial Identity in Paul Beatty’s The Sellout
Nieskrępowana czarność: tożsamość (post)rasowa w „Sprzedawczyku” Paula Beatty’ego
- Autorzy:
-
Gołda, Paulina
- Słowa kluczowe:
-
studia afroamerykańskie, Paul Beatty, Sprzedawczyk, postrasowy, postrasowość, tożsamość rasowa, performatywność rasowa
Black Studies, Paul Beatty, The Sellout, post-racial, post-racialism, post-blackness, afro-pessimism, black optimism, racial identity, racial performance
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of this dissertation is to examine different modes of racial performance and to analyze the processes behind the formation of racial identity as presented in Paul Beatty’s 2015 Man-Booker-Prize-winning novel The Sellout, as well as to position these aspects in the context of the “post-racial” United States. In the first chapter, I attempt to define the term “post-racialism” explaining its origins and sociopolitical consequences, furthermore, putting it in the context of the presidency of Barack Obama, and to present an overview of three ideological responses to the post-civil-rights racial discrimination which are, respectively: post-blackness, afro-pessimism, and black optimism. In the second chapter, I focus on different modes of racial performance as exemplified by central characters in Beatty’s novel that are: the city of Dickens as a collective, the protagonist’s father, the last surviving member of The Little Rascals – Hominy Jenkins, a fading television personality – Foy Cheshire, and the eponymous Sellout. In the third chapter, I present and analyze the narrator’s own response to the problem of racial performance and racial identity in the “post-racial” United States.
Celem niniejszej pracy jest rozpatrzenie różnych form performatywności rasowej i przeanalizowanie procesów przyczyniających się do formowania tożsamości rasowej przedstawionych w powieści „Sprzedawczyk” autorstwa Paula Beatty'ego, a także umieszczenie tych aspektów w kontekście „postrasowych” Stanów Zjednoczonych. W rozdziale pierwszym formułuję możliwe definicje terminu „postrasizm”, wyjaśniając także jego genezę i konsekwencje socjopolityczne, ponadto umieszczając go w kontekście prezydentury Baracka Obamy, oraz przedstawiam trzy odpowiedzi ideologiczne na współczesną dyskryminację rasową, którymi są kolejno: post-blackness, afro-pessimism i black optimism. W rozdziale drugim skupiam się na różnych formach performatywności rasowej prezentowanych przez najważniejszych bohaterów powieści Beatty'ego, którymi są kolejno: miasto Dickens jako społeczność, ojciec głównego bohatera, ostatni żyjący członek „The Little Rascals” – Hominy Jenkins, gasnąca gwiazda telewizyjna – Foy Cheshire oraz tytułowy Sprzedawczyk. W rozdziale trzecim przedstawiam i analizuję odpowiedź narratora na problem performatywności i tożsamości rasowej w „postrasowych” Stanach Zjednoczonych.