Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Poet's and painter's agon : poetic polemics on the example of the "Painters of Holland" by Adam Zagajewski - teaching suggestions

Tytuł:
Poet's and painter's agon : poetic polemics on the example of the "Painters of Holland" by Adam Zagajewski - teaching suggestions
Agon poety i malarzy : poetycka polemika na przykładzie "Malarzy Holandii" Adama Zagajewskiego - propozycje dydaktyczne
Autorzy:
Wawer, Karolina
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Słowa kluczowe:
poezja w edukacji polonistycznej
polemika poetycka
ekphrasis
polemics in poetry
postcolonial critique
poetry in education
krytyka postkolonialna
ekfraza
Język:
polski
Prawa:
Dozwolony użytek utworów chronionych
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest przedstawienie propozycji dydaktycznej przygotowanej wokół wiersza "Malarze Holandii" Adama Zagajewskiego z tomu "Ziemia Ognista" (1994). Utwór, będący nietypową ekfrazą - uznany za A. Dziadka za przykład hypotypozy - został odczytany na tle szerokiej panoramy holenderskiego malarstwa 17 w. Lekturę i analizę wiersza ujęto w ramy poetyckiej polemiki, co umożliwiło między innymi wprowadzenie współczesnego kontekstu krytyki postkolonialnej. Zastosowano różnorodne narzędzia dydaktyczne (w tym materiały e-learningowe, ćwiczenia z zakresu kreatywnego pisania), mające służyć jako funkcjonalne wsparcie procesu interpretacji.

The aim of the article is to describe methodology of the reading and interpreting a poetic ekphrasis - Painters of Holland by Adam Zagajewski from the volume of poetry titled Land of Fire (1994). A broad spectrum of paintings from the 17th century Netherlands is engaged to unravel the verse’s visual context. The notion of polemics is used as a key to interpreting the piece of poetry, which also enabled the introduction of the modern context of the postcolonial critique. Diverse educational implements presented in the article, e.g. e-learning materials, exercises in creative writing, serve as a functional support of a process of interpretation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies