Tytuł pozycji:
Innowacja i powtórzenie. Analiza przemian społeczno-kulturowych na przykładzie tworzenia postaci Jamesa Bonda
The thesis submits the process of creating the character of James Bond in the context of socio-cultural changes. The source material consists of selected scenes from the James Bond series and marketing campaigns. By analyzing the characters and the plot structure of the films, I define the features of the Bond paradigm and their myth-creating role. Based on the analysis of films with Daniel Craig in the leading role, I present deconstruction of the paradigm. The resulting differences reflect the socio-cultural changes that have taken place during the series of films. I also analyze character building in terms of serialization and the impact of marketing campaigns and film distribution on the viewer.
Praca przedstawia proces tworzenia postaci Jamesa Bonda w kontekście przemian społeczno-kulturowych. Materiał źródłowy stanowią wybrane sceny z serii filmów o Jamesie Bondzie oraz kampanie marketingowe. Poprzez analizę postaci i struktury fabularnej filmów, wyznaczam cechy paradygmatu bondowskiego oraz ich mitotwórczą rolę. Na podstawie analizy filmów z Danielem Craigiem w roli głównej, prezentuję dekonstrukcje paradygmatu. Powstałe różnice odzwierciedlają zmiany społeczno-kulturowe, jakie zaszły w czasie trwania serii filmów. Analizuję również budowanie postaci pod kątem seryjności oraz wpływu kampanii marketingowych i dystrybucji filmów na widza.