Tytuł pozycji:
Współczesne dynamiki wykorzystywania dziedzictwa lokalnego w Polsce
The dissertation concerns the use of local cultural heritage in Poland. The text answers the fundamental research question: how is local heritage used today. The author raised many additional issues to answer this question, including the concept of intangible cultural heritage, the authenticity of heritage, its origin, and the purpose for which it is used.As part of the Thesis, several theoretical issues were discussed, such as the semantic scope of heritage or the role of cultural tourism. Then, an in-depth historical analysis of the contemporary reinterpreted cultural heritage was carried out. The author focuses on describing the perception of culture and the past in the 19th and 20th centuries. Another issue under consideration is the role of enthusiasts and researchers in preserving cultural heritage. The Thesis contains an analysis of three cases of using cultural heritage in Poland: the regional small sewing factory SzafaEtnografa from Gdów in Małopolska, the Bizkupizna region in Wielkopolska, and the Karpia Valley EcoMuseum initiative, covering the areas belonging to seven communes from the Oświęcim and Wadowice points.The author's main theses concern the use of cultural heritage. However, the dissertation also defends the argument that inheritance is reached consciously and can fulfil many social functions, including educational, economic, and culture-forming functions.
Niemniejsza dysertacja dotyczy wykorzystywania lokalnego dziedzictwa kulturowego w Polsce. W tekście znalazła się odpowiedź na podstawowe pytanie badawcze: w jaki sposób dziedzictwo lokalne jest współcześnie wykorzystywane. By opowiedzieć na tak postawione zapytanie, poruszonych zostało szereg kwestii uzupełniających, m.in. pojęcie niematerialnego dziedzictwa kulturowego, autentyczności dziedzictwa, jego pochodzenia oraz celu, w jakim sięga się po nie. W ramach dysertacji omówiono szereg zagadnień teoretycznych, takich jak zakres semantyczny dziedzictwa czy rola turystyki kulturowej. Następnie przeprowadzono dogłębną analizę historyczną współcześnie reinterpretowanego dziedzictwa kulturowego. Autor skupia się w szczególności na opisie postrzegania kultury i przeszłości w XIX oraz XX wieku. Kolejną rozważaną kwestią jest rola entuzjastów oraz badaczy w zachowaniu dziedzictwa kulturowego. Zwieńczenie dysertacji to analiza trzech przypadków wykorzystywania dziedzictwa kulturowego w Polsce: szwalni regionalnej SzafaEtnografa z Gdowa w Małopolsce, regionu Bizkupizny w województwie wielkopolskim oraz inicjatywy EkoMuzeum Doliny Karpia, obejmującej swoim zasięgiem tereny należące do siedmiu gmin z powiatu oświęcimskiego oraz wadowickiego. Główne tezy stawiane przez autora dotyczą wykorzystywania dziedzictwa kulturowego. Niemniejsza praca jest również obroną tezy, iż po dziedzictwo sięga się świadomie oraz iż może ono pełnić wiele funkcji społecznych. Mowa m.in. o funkcjach edukacyjnych, ekonomicznych, kulturotwórczych.