Tytuł pozycji:
Consumer behavior in the organic food products market
Żywność ekologiczną konsumenci uważają za żywność bezpieczną i zdrową, o wysokiej wartości odżywczej. Sprzedaż żywności ekologicznej w Polsce, na tle innych państw europejskich, jest nadal znacznie mniejsza. Jednym z czynników ograniczających rozwój rynku żywności ekologicznej jest niska świadomość ekologiczna społeczeństwa oraz brak wiedzy o roli i znaczeniu żywności ekologicznej.Praca miała na celu przedstawienie zagadnień, które dotyczą rynku ekologicznych produktów żywnościowych, a także wykazać jakie czynniki wpływają na decyzje wyboru takich produktów przez konsumentów. Praca zawiera treści teoretyczne dotyczące tematu oraz wyniki i analizę badań własnych przeprowadzonych w grupie konsumentów za pomocą ankiety. Przedstawione wyniki miały pomóc w dyskusji o temacie kierunków działań przedsiębiorstw i instytucji, które mają wpływ wpływ na propagowanie wiedzy, ideałów, postaw, zachowań konsumentów, żeby zwiększyć ich zainteresowania o ekologicznych produktach żywnościowych.Celem badania ankietowego było wykazanie jakie czynniki wpływają na decyzje wyboru ekologicznych produktów przez konsumentów. Przedmiotem badań były czynniki wpływające na decyzje konsumentów odnośnie wyboru produktów ekologicznych. Problemem głównym w przeprowadzonych badaniach było pytanie: Jakie czynniki mają wpływ na decyzje konsumentów i na wybory używania produktów ekologicznych? A główną hipotezą badawczą była teza: Czynnikami, które mają największy wpływ na decyzje konsumentów i na wybory używania produktów ekologicznych są ich jakość, wartości odżywcze i cena. Okazuje się, że czynnikiem w największym stopniu hamującym zakup produktów ekologicznych dziś i w dekadę wcześniej jest ich wysoka cena, co potwierdzają opublikowane badania innych autorów.Autorka w przygotowaniu pracy opierała się na źródłach książkowych i artykułach z czasopism poruszających temat ekologicznej żywności, a także przepisach prawa polskiego i europejskiego w kierunku produkcji żywności ekologicznej.
Organic food is considered by consumers to be safe and healthy, with high nutritional value. Sales of organic food in Poland, compared to other European countries, is still much lower. One of the factors limiting the development of the organic food market is the low ecological awareness of the society and the lack of knowledge about the role and importance of organic food.The aim of the work was to present the issues that concern the market of organic food products, as well as to show what factors influence the decisions of choosing such products by consumers. The work contains theoretical content on the topic along with the results and analysis of own research conducted in a group of consumers with the use of a questionnaire. The presented results were to help in the discussion on the directions of activities of enterprises and institutions influencing the promotion of knowledge, attitudes and shaping consumer behavior in order to increase their interest in ecological food products.The aim of the survey was to show what factors influence the decisions of choosing ecological products by consumers. The subject of the research were factors influencing consumers' decisions regarding the choice of organic products. The main problem in the conducted research was the question: What factors influence consumers' decisions and the choice of using organic products? And the main research hypothesis was: The factors that have the greatest impact on consumers' decisions and choices to use organic products are their quality, nutritional value and price. It turns out that the factor which inhibits the purchase of organic products to the greatest extent today and a decade earlier is their high price, which is also confirmed through earlier publication.In preparing the work, the author relied on book sources and articles from magazines on the subject of organic food, as well as the provisions of Polish and European law in the field of organic food production.