Tytuł pozycji:
Travelling in time and space : "Alice’s Adventures in Wonderland" by Lewis Carroll and "In Wonderland" by Sylwia Chutnik
The paper offers a reading of Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in Wonderland and Sylwia Chutnik’s collection of short stories W krainie czarow [In wonderland], addressing the protagonists’ journey into self. Chutnik’s stories are interpreted in terms of some key motifs drawn from a reading of Carroll’s novel, which constitute the touch points of the two authorial designs: dream, imagination, metamorphosis, change, language, auto-thematicity, the demiurgic role of the narrator, and an open ending. Juxtaposed, these concepts shed light on the problem of travelling in time and space understood as a return to the world of childhood imagination. The analysis of Chutnik’s eleven short stories reveals a literary creation of signifying space, in particular the images of Warsaw and Silesia as sites appropriated by history as well as by the protagonists. In every case (be it cities, people’s experiences or post-traumatic stories), an attempted interpretation of particular places and times is shown as a process of discovering the mythology of space - a return to a personal Wonderland. The reflections are brought together by referring to the problem of "bad memory", a literary means of presenting the reader with alternative testimonies of postmemory.
Artykuł Podróże w czasie i przestrzeni - ‘Alicja w Krainie Czarów’ Lewisa Carrolla vs ‘W krainie czarów’ Sylwii Chutnik został poświęcony rozważaniom dotyczącym podróżowania bohaterów w głąb siebie. W opracowaniu opowiadań Chutnik W krainie czarów (2014) kluczowe okazały się elementy, wyłonione z analizy opowieści Carrolla Alicja w Krainie Czarów, które stanowią punkt styku między dwiema wizjami pisarskimi. Należą do nich: sen, wyobraźnia, metamorfoza, zmiana, język, autotematyzm, demiurgiczna rola narratora oraz zakończenie otwarte. Zestawione koncepcje wzajemnie dookreślają problem podróżowania w czasie i przestrzeni jako powrotu do świata dziecięcej wyobraźni. Analiza jedenastu opowiadań Chutnik odsłania literacką kreację przestrzeni znaczącej, zwłaszcza szczególny obraz Warszawy i Śląska, przestrzeni zawłaszczonych przez historię i bohaterów opowiadań. W każdym przypadku (miast, perypetii ludzkich oraz posttraumatycznych historii) próba interpretacji konkretnych miejsc i czasu została ukazana jako odkrywanie mitologii przestrzeni - powrót do osobistej Krainy Czarów. Elementem spajającym podjęte dociekania stał się w końcu problem złej pamięci, będący literackim sposobem udostępniania czytelnikowi alternatywnych świadectw postpamięci.