Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

“Like a comic book by Virginia Woolf”: Alison Bechdel’s dialogue with "To the lighthouse" in "Are you my mother? : a comic drama"

Tytuł:
“Like a comic book by Virginia Woolf”: Alison Bechdel’s dialogue with "To the lighthouse" in "Are you my mother? : a comic drama"
Autorzy:
Kowal, Ewa
Data publikacji:
2022
Słowa kluczowe:
postmodernizm
relacja matka-córka
narracja graficzna
graphic narrative
postmodernism
mother-daughter relationship
modernizm
graphic memoir
mit
feminism
wspomnienia graficzne
myth
feminizm
modernism
Język:
angielski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://pjes.edu.pl/wp-content/uploads/2023/04/PJES_8-2_11_Kowal.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of this paper is to discuss Alison Bechdel’s second graphic memoir, Are You My Mother? A Comic Drama (2012) in order to analyse the American cartoonist’s interest in myth, and her dialogic relationship with Virginia Woolf’s autobiographical writings, in particular To the Lighthouse (1927). Bechdel’s Are You My Mother? is first introduced via its brief comparison with Bechdel’s debut memoir, Fun Home: A Family Tragicomic (2006), devoted to her father. Then, the paper traces the parallels and differences between Bechdel’s and Woolf’s works and quests to examine their respective relationships with their own mothers. In both daughters’ autobiographical writings, the mothers appear as mythical figures, who are subjected to demythicisation necessary for the daughters’ liberation as artists. In addition, the paper discusses both authors’ reflections on the process of artistic creation seen in Woolf’s depiction of Lily Briscoe’s painting and in Bechdel’s own self-portrait. Finally, the paper demonstrates Bechdel’s postmodernist intensification of Woolf’s modernist, already self-reflexive model of writing, made possible thanks to the medium of the graphic narrative itself.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies