Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The poetics of nostalgia in late works of Jan Józef Szczepański

Tytuł:
The poetics of nostalgia in late works of Jan Józef Szczepański
Poetyka nostalgii w późnej twórczości Jana Józefa Szczepańskiego
Autorzy:
Gawliński, Stanisław
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
freedom of culture
poszukiwanie transcendencji
modern prose
Conrad's ethics
nostalgia
Jan Józef Szczepański
wolność kultury
proza współczesna
etyka conradowska
search for transcendence
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20837658
Prawa:
Dozwolony użytek utworów chronionych
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Linki:
http://www.ejournals.eu/Konteksty_Kultury/2014/Tom-11-zeszyt-1/art/2837/  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/31261  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Autor szkicu zajmuje się genezą nostalgii w twórczości wybitnego prozaika Jana Józefa Szczepańskiego (1919-2003). Wynika ona zarówno z doświadczeń historycznych, jak i zasad moralnych, które autor Polskiej jesieni przejął w swoim życiu oraz bogatej twórczości od Josepha Conrada. Obrona conradowskiego etosu w autorytarnym ustroju Polski Ludowej stała się głównym zadaniem Szczepańskiego od debiutu aż do późnych lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Nostalgią najsilniej naznaczone zostały utwory: Mija dzień (1994), Jeszcze nie wszystko (1997), Rozłogi (1997), Obiady przy świecach (2003), które opublikował w ostatniej dekadzie swojego życia pełnego męstwa i wielorakich cierpień.

The author of the sketch examines the genesis of nostalgia in the works of an outstanding novelist Jan Józef Szczepański (1919-2003). It stems both from the historical experience and the moral principles taken by the author of Polish Autumn, in his life and rich output, from Joseph Conrad. The defense of the Conrad’s ethos in the authoritarian system of the People’s Republic of Poland had been Szczepański’s principal task since his debut until late 1990s. The nostalgia is strongest in the following works: Mija dzień [The Day Is Passing] (1994), Jeszcze nie wszystko [Not Everything Yet] (1997), Rozłogi (1997), Obiady przy świecach [Candlelight Dinners] (2003), published in the last decade of his life full of manhood and various suffering.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies