Tytuł pozycji:
Burnout and strategies for dealing with stress for primary school teachers
Przedmiotem niniejszej pracy jest wypalenie zawodowe i strategie zmagania się ze stresem nauczycieli szkół podstawowych. Praca ta jest odpowiedzią na narastający problem wypalenia i wyczerpania, który towarzyszy szczególnie zawodom w służbie społeczeństwa, w tym nauczycielom. Przedstawione zostały także teorie stresu, strategie zmagania się z nim oraz jego wpływ na wypalenie zawodowe. Badana przeze mnie grupa to nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 30 im. K. Pułaskiego w Krakowie. Metody badawcze opierają się na dwóch kwestionariuszach. Pierwszy to kulturowa adaptacja Maslach Burnout Inventory (MBI), drugi natomiast to kulturowa adaptacja The COPE Inventory. Z ich analizy wynika iż nauczyciele nie stanowią grupy homogenicznej jeśli chodzi o wybór strategii zmagania się ze stresem, oraz wykazują średni poziom wyczerpania emocjonalnego związany z pracą.
The subject of this master’s thesis is burnout and strategies for dealing with stress of primary school teachers. This worki s a response to the growing problem of burnout and exhaustion, which accompanies especially professions in the service of socjety. Theories of stress, strategies of struggling with it and its impact on burnout are also presented. The group I studied are teachers from the K. Pulaski Primary School No. 30 in Kraków.The research methods are based on two questionnaires. The first is a cultural adaptation of the Maslach Burnout Inventory (MBI), the second is a cultural adaptation of The COPE Inventory. Their analysis show that teachers stayed not a homogeneous group concerning choosing strategies to cope with stress, and show an average level of emotional exhaustion associated to work.