Tytuł pozycji:
Strategies for regulating affective states with music - an experimental study
- Tytuł:
-
Strategies for regulating affective states with music - an experimental study
Strategie regulacji stanów afektywnych za pomocą muzyki - badanie eksperymentalne
- Autorzy:
-
Kolton, Jakub
- Słowa kluczowe:
-
muzyka, emocje, regulacja, radzenie sobie, nastrój, słuchanie, COPE, MMR, GEMS, GEMIAC, IAPS
music, emotions, regulation, coping, mood, listening, COPE, MMR, GEMS, GEMIAC, IAPS
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The influence of music on the experienced affect is consequently confirmed in scientific literature and the theoretical conceptualization of this phenomenon has been intensively developing throughout the XXI century. This study focuses on the relationships between the methods of regulating mood with music, coping strategies and the actual choice and effectiveness of music in unpleasant situation. Research in this area is typically questionnaire-based and does not investigate the actual effects that music produces. This work describes experimental and correlational research, which also examines changes in participants’ emotions. To conduct the study, a translation of the GEMIAC scale into Polish language was conducted. This scale is a battery of emotion names that can be experienced while listening to music. The sample consisted of 100 participants (M=21,49, SD=1,90). The results confirm the existence of hypothesized relationships and differences in the way participants listen to music depending on the situational context. Finally, suggestions for alternative variations of conducted study are presented.
Wpływ muzyki na odczuwany afekt jest konsekwentnie potwierdzany w literaturze naukowej, a teoretyczna konceptualizacja tego zjawiska rozwija się intensywnie przez cały XXI wiek. Niniejsza praca skupia się na związkach pomiędzy stosowanymi przez badanych metodami regulacji nastroju za pomocą muzyki, strategiami radzenia sobie z negatywnymi emocjami oraz faktycznym wyborem i efektywnością muzyki w nieprzyjemnej sytuacji. Badania w tym obszarze są zwykle kwestionariuszowe oraz nie badają efektów jakie faktycznie wywołuje muzyka. Poniższa praca to opis przeprowadzenia badania eksperymentalnego i korelacyjnego, które sprawdza również zmiany w emocjach uczestników. W celu przeprowadzenia badania przygotowane jest tłumaczenie w języku polskim skali GEMIAC, która jest baterią nazw emocji, jakie można odczuwać podczas słuchania muzyki. Próba badawcza obejmowała 100 osób (wiek M = 21,49, SD=1,90). Wyniki potwierdzają istnienie zakładanych związków oraz różnice w sposobie słuchania utworów w zależności od kontekstu sytuacyjnego. Na końcu przedstawione są propozycje innych wariantów przeprowadzonego badania.