Tytuł pozycji:
The way of using memory aids in relation to the functioning of prospective memory
The existing literature on memory aids is about whether they are used, and not how they are used. The aim of the empirical study was to investigate the link between how memory aids are used and the functioning of prospective memory. It was assumed that people who use memory aids more thoroughly, for instance, develop aids that provide more detailed information about the task to remember, will make fewer everyday prospective memory failures. A total of 106 participants completed two online questionnaires. The first questionnaire was specifically developed for the present study, and measured how thoroughly one uses memory aids. The second questionnaire measured the frequency of everyday prospective memory failures. Only a few relationships between aids and failures were significant, and most of them showed directions opposite to expectations. It was suggested that people who perceive themselves as having poor prospective memory may use aids more thoroughly.
Istniejąca literatura na temat pomocy pamięciowych dotyczy tego, czy są one używane, a nie tego, w jaki sposób są używane. Celem bieżącego badania było zbadanie związku między sposobem użycia pomocy pamięciowych a funkcjonowaniem pamięci prospektywnej. Założono, że osoby, które dokładniej korzystają z pomocy, na przykład konstruują pomoce, które dostarczają bardziej szczegółowych i ustrukturyzowanych informacji o zadaniu, o którym trzeba pamiętać, będą popełniać mniej codziennych błędów prospektywnych. W badaniu online uczestniczyło 106 osób, wypełniali oni dwa kwestionariusze. Pierwszy z nich, opracowany na potrzeby bieżącego badania, mierzył sposób użycia pomocy pamięciowych. Drugim z nich był „Kwestionariusz błędów pamięci prospektywnej”. Większość badanych zależności nie osiągnęła istotności statystycznej, a niektóre istotne związki wskazywały na efekt odwrotny do zakładanego, na przykład im dokładniej osoba stosowała taką pomoc jak proszenie innych o przypomnienia, tym więcej codziennych błędów popełniała. W dyskusji zwrócono uwagę na to, że bardziej dogłębne stosowanie pomocy może charakteryzować osoby, które obserwują u siebie słabą pamięć prospektywną.