Tytuł pozycji:
Motherhood and prospective memory. Is being a mother associated with better functioning of prospective memory?
Prospective memory, which is the ability to recall future actions, is closely related to gender stereotypes. In romantic heterosexual relationships, women are expected to serve as mnemonics and perform well on tasks requiring prospective memory. The purpose of this study was to test whether the intensification of stereotypical expectations, related to mothers role, causes differences in mothers' and non-mothers' ability to remember to carry out intended actions. 60 women (30 mothers and 30 non-mothers) were asked about prospective memory tasks in their daily lives, and to perform a prospective memory task, i.e., to send SMS text to the experimenter for 7 consecutive days. As expected, mothers reported providing more, than non-mothers, behavioral support for their family members in their everyday prospective memory tasks. The expected advantage of mothers in performing prospective memory task assigned by the experimenter was not found.
Pamięć prospektywna, czyli pamiętanie o wykonaniu przyszłych zadań, jest ściśle związana ze stereotypami dotyczącymi płci oraz rolami płciowymi. W romantycznych związkach heteroseksualnych od kobiet oczekuje się, że będą dostarczały wskazówek pamięciowych partnerowi, a jednocześnie dobrze wykonywały własne zadania prospektywne. Pojęcie pamięci prospektywnej jest często wykorzystywane do kwantyfikowania pracy wykonanej przez kobiety w domu oraz dla swoich bliskich. Celem niniejszego badania było sprawdzenie, czy nasilenie stereotypowych oczekiwań związanych z rolą matki powoduje różnice w efektywności wykonania zamierzonych czynności przez matki i nie-matki. Założono, że ze względu na silniejsze oddziaływanie stereotypów płciowych względem kobiet będących matkami, będą one wykonywać zadania prospektywne bardziej efektywnie. W badaniu wzięło udział 60 polskich kobiet (30 matek i 30 nie-matek), które poproszono o wysłanie wiadomości SMS do eksperymentatora przez 7 kolejnych dni (zadanie prospektywne). Zapytano je również o używanie pomocy pamięciowych oraz częstość pomagania swoim bliskim w ich zadaniach pamięciowych. Nie potwierdzono przewidywanej przewagi w wykonaniu zadania prospektywnego przez matki, ani częstszego użycia przez nie pomocy pamięciowych. Jednak, zgodnie z oczekiwaniami, matki deklarowały częstsze oferowanie pomocy swoim bliskim w wykonaniu ich zadań pamięciowych. W dyskusji szczegółowo przeanalizowano możliwe przyczyny takiego rozkładu wyników oraz zaproponowano możliwe przyszłe modyfikacje procedury badawczej.