Tytuł pozycji:
Multimodalne realizacje związków frazeologicznych na rysunkach satyrycznych Andrzeja Mleczki
The subject of this thesis are multimodal realizations of idioms in Andrzej Mleczko’s satirical drawings. The material includes the illustrations, which appeared in the online weekly newspaper „Polityka”, from Mleczko’s Facebook profile, his albums and his online shop. Aiming at analyzing the methods in which the Satirist presents the idioms I explain the concepts of multimodality, idioms and satirical drawings. I also theoretically clarify the concepts from cognitive linguistics – cognitive metaphor, cognitive metonymy (Lakoff, Johnson 1980) and the theory of mental spaces (Fauconnier 1994) ‒ which are used as the methodology in the analysis. I divided my material into two parts. The first part includes drawings with hidden idioms and the second one includes drawings on which idioms are given directly. Those categories were also divided into smaller subcategories, based on topics of the drawings – those about politics and those about social life.
Tematem pracy są multimodalne realizacje związków frazeologicznych, jakich dokonuje Andrzej Mleczko na rysunkach satyrycznych. Materiał obejmuje przede wszystkim ilustracje z internetowych wydań tygodnika „Polityka”, ale także z profilu autora na Facebooku, jego albumów czy jego sklepu internetowego. W celu zbadania sposobów, w jaki satyryk wyzyskuje frazeologizmy na swoich rysunkach, wyjaśniam kluczowe pojęcia ‒ multimodalność, związki frazeologiczne oraz rysunki satyryczne. Pod względem teoretycznym opisuję także zagadnienia funkcjonujące w obrębie językoznawstwa kognitywnego – metaforę konceptualną, metonimię konceptualną (Lakoff, Johnson 1980) oraz teorię przestrzeni mentalnych (Fauconnier 1994) ‒ które stanowią narzędzia metodologiczne w analizie materiału. Materiał podzieliłam na dwie kategorie. Pierwsza obejmuje rysunki z ukrytymi związkami frazeologicznymi, a druga zawiera rysunki, na których frazeologizmy wyrażone są wprost. Obie kategorie zostały również podzielone na podkategorie, zgodnie z podejmowanym na rysunkach tematem – na te odnoszące się do polityki i życia codziennego.