Tytuł pozycji:
"Zastosowanie crowdsourcingu i crowdfundingu w działalności marketingowej firm"
The aim of this thesis is to define the scope of application of crowdsourcing and crowdfunding in the marketing activities of companies. The work is divided into four chapters. The first chapter contains a literature review in the field of digital marketing. The second one describes the matters of related to crowdsourcing. The third chapter contains a literature review relating to crowdfunding, while the fourth analyzes the use of crowdfunding and crowdsourcing in the marketing activities of companies.The research stated that crowdfunding and crowdsourcing in the marketing activities of companies are still not very popular methods, but they are gaining in importance, which is related to the positive experiences of the companies that implemented them. The cases of obtaining funds from crowdfunding by the Polish company Sher.ly or the British company Brew Dog described in the paper allowed to determine the possible scale of this phenomenon and the ways of its use. In turn, examples of the implementation of crowdsourcing solutions through the Dell application or the BZ WBK bank platform showed a relatively wide range of possibilities of their use - in the case of BZ WBK it is 10-15% of implemented ideas, and in the case of Dell - 4%.From the negative side of these solutions is that users duplicate ideas already implemented. However, this method of obtaining marketing information is considered to be more functional than, for example, conducting market research.
Celem niniejszej pracy jest zdefiniowanie zakresu zastosowania crowdsourcingu i crowdfundingu w działalności marketingowej firm. Pracę podzielono na cztery rozdziały. W pierwszym zawarto przegląd literatury z zakresu marketingu cyfrowego. W drugim opisano zagadnienia odnoszące się do crowdsourcingu. W trzecim rozdziale zawarto przegląd literatury odnoszący się do crowdfundingu, natomiast w czwartym analizie poddano przypadki wykorzystania crowdfundingu i crowdsourcingu w działalności marketingowej firm. W pracy stwierdzono, że crowdfunding i crowdsourcingu w działalności marketingowej firm nie są wciąż zbyt popularnymi metodami, jednak zyskują na znaczeniu, co związane jest z pozytywnymi doświadczeniami firm, które je wdrażały. Opisane w pracy przypadki pozyskania funduszy z crowdfundingu przez polską firmę Sher.ly czy brytyjską firmę Brew Dog pozwoliły określić możliwą skalę tego zjawiska i sposoby jego wykorzystania. Z kolei przykłady wdrożenia rozwiązań z zakresu crowdsourcingu przez aplikację firmy Dell czy platformę banku BZ WBK pokazały stosunkowo szeroki zakres możliwości ich wykorzystania - w przypadku BZ WBK jest to 10-15% wdrażanych pomysłów, a w przypadku Dell - 4%. Minusem tych rozwiązań jest przy tym powielanie przez użytkowników pomysłów już wdrażanych. Jednak tę metodę pozyskiwania informacji marketingowych uznaje się za bardziej funkcjonalną niż np. przeprowadzanie badań rynkowych.