Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Przestrzeń w utworze Athos (Афон) Borysa Zajcewa. Doświadczenie sacrum i wykorzystanie toposu Arkadii.

Tytuł:
Przestrzeń w utworze Athos (Афон) Borysa Zajcewa. Doświadczenie sacrum i wykorzystanie toposu Arkadii.
Space in the Athos (Афон) by Boris Zaytsev. The experience of the sacrum and the use of the topos of Arcadia
Autorzy:
Wożgin, Piotr
Słowa kluczowe:
Athos, Boris Zaytsev, literary space, sacrum, Arcadia, Russian emigration
Athos, Borys Zajcew, przestrzeń, sacrum, Arkadia, emigracja rosyjska
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The following work is an analysis of the space described by Boris Zaitsev in his book Athos. The goals of the work include proving that the space of the work performs the function of the sacres, as well as proving that Zaytsev's Athos can be read as a locus amoenus, an Arcadia. The first chapter focuses on explaining concepts such as sacrum and profanum, it also describes the category of "hierophany of the sacrum of the home" proposed by the Author to describe the phenomenon of sudden recollection of images of the family home. The second chapter is focused on the sacredness of Athos. It shows that the Holy Mountain fulfills the conditions of the sacrum in both religious and Christian terms. In addition, it is described how the experience of sacredness and the hierophany of the sacrum of the house are manifested in the book. In the third chapter, the author enumerates those elements of Arcadian poetics that are present in the book. An attempt is also made to justify the hypothesis of the purposeful use of the Arcadian topos, which is done with the help of clues from both the analyzed book and facts from the author's biography.

Niniejsza praca jest analizą przestrzeni opisanej przez Borysa Zajcewa w książce pt. Athos. Do celów pracy należy udowodnienie, że przestrzeń utworu realizuje funkcję sacrum, a także udowodnienie, że Athos Zajcewa można odczytywać jako miejsce szczęśliwe, Arkadię. Pierwszy rozdział, mający charakter teoretyczny, skupia się na wyjaśnieniu pojęć takich jak sacrum i profanum, opisana zostaje w nim również proponowana przez Autora kategoria „hierofanii sacrum domu”, mająca służyć opisowi zjawiska wspomnienia obrazów domu rodzinnego. Rozdział drugi poświęcony jest świętości Athosu. Ukazane zostaje w nim, że Święta Góra spełnia warunki sacrum zarówno w ujęciu religioznawczym, jak i chrześcijańskim. Ponadto opisano, w jaki sposób w książce manifestują się doświadczenie świętości i hierofania sacrum domu. W rozdziale trzecim Autor wylicza te elementy poetyki arkadyjskiej, które obecne są w książce. Podjęta zostaje również próba uzasadnienia hipotezy o celowości wykorzystania toposu Arkadii, co zostaje dokonane przy pomocy wskazówek pochodzących zarówno z analizowanej książki, jak i faktów z biografii autora.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies