Tytuł pozycji:
Wędrówki w czasie w powieściach dla dzieci i młodzieży Marcina Szczygielskiego
- Tytuł:
-
Wędrówki w czasie w powieściach dla dzieci i młodzieży Marcina Szczygielskiego
Journeys in time in Marcin Szczygielskis novels for children and youth
- Autorzy:
-
Głowa, Kamil
- Słowa kluczowe:
-
Marcin Szczygielski, journeys in time, novels for children and youth, reading, literature, primary school
Marcin Szczygielski, wędrówki w czasie, powieści dla dzieci i młodzieży, czytelnictwo, literatura, szkoła podstawowa
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca, której tytuł brzmi: Wędrówki w czasie w powieściach dla dzieci i młodzieży Marcina Szczygielskiego, składa się z trzech rozdziałów – dwa mają charakter teoretyczny, zaś jeden jest badawczy. Celem tejże pracy magisterskiej było ukazanie, jaka jest funkcja formacyjna podróży w czasie w powieściach dla dzieci i młodzieży Marcina Szczygielskiego oraz jaka jest obecność motywu wędrówki w czasie w edukacji polonistycznej.Pierwszy rozdział posłużył do omówienia motywu wędrówek w czasie w powieściach dla dzieci i młodzieży Marcina Szczygielskiego. W tym celu skupiono się na charakterystyce młodego odbiorcy i czytelnictwie wśród nastoletnich uczniów. Nakreślono, czym są podróże w czasie oraz w jaki sposób są one prezentowane w literaturze. Przedstawiono twórczość Marcina Szczygielskiego. Ponadto opisano, w jaki sposób, w powieściach dla dzieci i młodzieży Marcina Szczygielskiego, przedstawiane są wędrówki w czasie.W rozdziale drugim, przedstawiono badania ankietowe. Wnioski, jakie popłynęły z przeanalizowanych ankiet, wypełnionych przez uczniów klas VI i VII trzech szkół podstawowych, pozwoliły na zarysowanie sytuacji czytelniczej wśród dzieci i młodzieży. Badania pozwoliły na odpowiedź na nurtujące pytanie, czy młodzież sięga po literaturę Szczygielskiego. Dowiedziano się, czy powieści autora, które dotyczą podróży w czasie, są znane. Dzięki pytaniom otwartym poznano poziom wyobraźni ankietowanych oraz upodobania czytelnicze uczniów.Natomiast rozdział trzeci poświęcony został własnym propozycjom dydaktycznym. Pomysły oraz konspekty, które zaproponowano, dotyczą wędrówek w czasie w powieściach dla dzieci i młodzieży Szczygielskiego, które można wykorzystać w ciekawy sposób na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej.Potrzebne wiadomości do stworzenia owej pracy zasięgnięto z literatury zamieszczonej w bibliografii.
This thesis titled Journeys in time in Marcin Szczygielski's novels for children and youth, consists of three chapters - two are theoretical and one is research.The aim of this master's thesis was to show what is the formative function of journeys in time in Marcin Szczygielski's novels for children and youth, and what is the presence of the theme of time travel in Polish language education.The first chapter was used to discuss the theme of time travel in novels for children and youth by Marcin Szczygielski. For this purpose, the focus was on the characteristics of the young reader and readership among teenage students. It outlines what time travel is and how it is presented in the literature. The work of Marcin Szczygielski was presented. In addition, it describes how time travel is depicted in Marcin Szczygielski's novels for children and youth.The second chapter presents survey research. The conclusions drawn from the analyzed questionnaires, completed by students of classes VI and VII of three primary schools, allowed to outline the reading situation among children and teenagers. The research allowed to answer the bothering question whether young people reach for Szczygielski's literature. It was found out whether the author's novels about time travel are known. Thanks to open questions, the level of imagination of the respondents and the reading preferences of the students were revealed.The third chapter is devoted to own didactic proposals. The ideas and outlines that have been proposed concern journeys in time in Szczygielski's novels for children and youth, which can be used in an interesting way in Polish language lessons in primary school.The necessary information to create this work was obtained from the literature included in the bibliography.