Tytuł pozycji:
Religiousness of young people: its development and character based on in-depth interviews with members of Light-Life Movement.
Celem przeprowadzonych badań było opisanie charakterystyki religijności członków RuchuŚwiatło-Życie w oparciu o inwentarz wielowymiarowej struktury religijności Starka i Glocka.Kolejnym celem było opisanie dojrzałości owej religijności przez pryzmat koncepcji rozwojuwiary Jamesa Fowlera oraz wpływu przynależności do Ruchu Światło-Życie na dojrzałośćreligijną badanych. W badaniu wzięło udział pięciu mężczyzn oraz pięć kobiet deklarującychsię jako członkowie Ruchu Światło-Życie i będących w grupie wiekowej pomiędzy 18 a 30rokiem życia. W badaniach został wykorzystany wywiad pogłębiony częściowoustrukturyzowany. Analiza badań wykazała, że kształt wiary badanych, ich dojrzałośćreligijna, przekonania i wartości oraz zmiany zachodzące w ich obrębie są ściśle powiązanez ich przynależnością do Ruchu Światło-Życie. Ukazano różnice oraz podobieństwapomiędzy założeniami koncepcji Fowlera oraz wypowiedziami osób badanych na temat ichwłasnej wiary i religijności. Dalsze badania nad znaczeniem wspólnot religijnych mogąpozwolić na bardziej szczegółowe spojrzenie na religijność ludzi młodych oraz zmianyzachodzące w jej obrębie.
The purpose of the research was to describe characteristics of religiousness of members ofLight-Life Movement based on multidimensional inventory of Stark and Glock. The next goalwas to describe the maturity of this religiosity through the prism of faith development theoryof James Fowler and influence of affiliation to Light-Life Movement on religious maturity ofsubjects. In the research participated five men and five women declared as members of LightLife Movement being in age group between 18 and 30 year of life. In-depth semi-structuredinterview has been used. The analysis of research demonstrated that the faith of interviewees,their religious maturity, beliefs and values and changes in these areas are strictly related totheir affiliation to Light-Life Movement. There were presented the differences and similaritiesbetween assumptions of the theory of Fowler and statements of subjects about their own faithand religiosity. Further research on the meaning of religious communities may allow to viewreligiousness of young people and changes taking place within this religiousness more indetail.