Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Fantasy in operatic ornaments

Tytuł:
Fantasy in operatic ornaments
Fantastyka w operowych dekoracjach
Autorzy:
Całek, Anita
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Wydawnictwo Avalon
Słowa kluczowe:
Maj K.M.
Todorov T.
fantasy
allotopia
worldbuilding
Balzac H.
fantastyka
opera
Hoffmann E.T.A
Trębicki G.
Handke R.
Maj K.M
Zgorzelski A.
Pindel T.
Pratchett T.
Majkowski T.
Tolkien J.R.R.
Caillois R.
Hoffmann E.T.A.
Pustowaruk M.
światotwórstwo
Leroux G.
Język:
polski
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/32208  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The first part of this article contains a short review of the most important developments in analysis of fantasy in literature, especially the move from two-world constructs to allotopic and worldbuilding, comprehensive projects. In view of these considerations, the paper presents what happens with the construction of a narrative world when it is overlapped with opera as a phenomenon that (scenically) doubles reality and reveals its theatrical and conventional character. The theoretical part of the paper is supplemented with a comparative analysis of E.T.A. Hoffmann’s short story Don Juan, H. Balzac’s short story Gambara and two novels: G. Leroux’s Le fantôme de l’Opéra and T. Pratchett’s Maskerade (with reference to the previous work). These examples show various strategies of using the theme of opera in fantasy literature, as well as diverse scope of worldbuilding measures in each text.

Artykuł dotyczy związków opery z literaturą fantastyczną w kontekście światotwórczym. W pierwszej części dokonano przeglądu stanowisk teoretycznych, pokazując rozwój refleksji nad fantastyką od ujęć atrybutywnych do światotwórczych, przywołując takich badaczy, jak m.in. R. Caillois, T. Todorov, R. Handke, A. Zgorzelski, G. Trębicki, M. Pustowaruk, K.M. Maj, T. Majkowski czy T. Pindel. W drugiej części pokazano dwa możliwe ujęcia światotwórczej fantastyki - gdy stanowi ona element dzieła literackiego (na przykładzie Don Juana E.T.A. Hoffmanna i Gambary H. Balzaca) oraz gdy prowadzi do powstania allotopijnego, egzomimetycznego świata (jak w Upiorze w Operze G. Leroux i Maskaradzie T. Pratchetta).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies