„Przekłamane, przemilczane, podwójnie przeklęte. Narracje losów dalickich kobiet na wybranych przykładach literatury indyjskiej” to praca literaturoznawcza, badająca sytuację dalitek, czyli kobiet z najniższej indyjskiej kasty, na podstawie relacji spisanych w autobiografiach Kausalyi Baisantry oraz Yashiki Dutt. Dzieło Baisantry, „Podwójna Klątwa” (hindi: Dohra Abhiśaap) jest pierwszą dalicką kobiecą autobiografią napisaną w hindi, a więc książką przełomową i stanowiącą podstawę wielu badań od pierwszego jej wydania w 1999 roku. Drugie z badanych źródeł, „Coming out jako dalitka: wspomnienia” (ang. Coming Out as Dalit: a Memoir) opublikowane w 2019 r. w języku angielskim zostało napisane z innej perspektywy i powstało dwadzieścia lat później. W pracy przeanalizowano sytuację społeczną dalitek jawnych i ukrywających swoje pochodzenie poprzez zestawienie historii Baisantry, otwartej aktywistki i dalickiej działaczki oraz opowieści Dutt, która ukrywała swoją kastę przez większość życia, a także poprzez ukazanie wydarzeń z życia innych kobiet, których losy przedstawiają obie pisarki.Celem pracy było przedstawienie, analiza i interpretacja sytuacji społecznej dalitek, w oparciu o wyżej wymienione źródła prymarne oraz dodatkowe materiały. Nie mniej ważne było oddanie głosu dalickim kobietom, stworzenie dla nich przestrzeni oraz poszerzenie wiedzy o ich losach w polskich badaniach naukowych. Aby to osiągnąć, w pracy zawarto liczne, stosownie dobrane i przełożone na język polski wybrane fragmenty tekstów oryginalnych napisanych w hindi i w języku angielskim, które omówiono starając się jednocześnie nie przytłumić osobistego przekazu autorek. Zanalizowane zostały także aspekty wewnątrzkastowej przemocy mężczyzn wobec dalitek oraz subkastowa dyskryminacja wewnątrz badanej społeczności. Badania przeprowadzone zostały poprzez analizę i interpretację tekstów za pomocą metody krytyki literackiej w perspektywie feministycznej, wzbogaconej teoretycznymi ujęciami dotyczącymi autobiografii jako gatunku literackiego.Praca podzielona została na trzy zasadnicze części. W pierwszym rozdziale prześledzono historycznie zmieniającą się sytuację społeczną dalitów i kobiet, dwóch mniejszości, do których przynależą dalitki, i które mają wyraźny wpływ na ich życie. Chronologiczne przedstawienie ich dziejów od czasów starożytnych do współczesności, uwzględniające najważniejsze dla przemian czynniki, pozwala zrozumieć genezę problemów, z którymi dalitki mierzą się do dziś. W drugim rozdziale zajęto się stosunkiem indyjskiego społeczeństwa kastowego do dalitek, których codzienne zmagania są niewidoczne. W kolejnych podrozdziałach przedstawione zostały dieta, religia, kanon urody, zdobywane wykształcenia i pracy, oraz problem przemocy seksualnej stosowanej wobec dalitek. W ostatnim rozdziale zbadano relacje wewnątrzkastowe, pozycję dalitek w obrębie własnej kasty oraz ich życie rodzinne, a także hierarchię subkast w obrębie społeczności.Poprzez ukazanie najdrobniejszych elementów życia obie autorki starają się zobrazować trudności, z którymi musiały się mierzyć ze względu na swoje pochodzenie. Ich szczegółowość, dokładne opisy i różnorodność pozwalają na dokładne wyobrażenie sobie sytuacji pisarek i innych dalitek. Z drugiej strony przegląd badań prowadzonych przez rząd Indii oraz organizacje pozarządowe ukazał wyraźne braki w ankietach na temat przemocy seksualnej i domowej, ważnych tematów poruszanych w omawianych tekstach.
“Distorted, Dispensed With, Double Cursed. Narratives of Dalit Women’s Lives, Based on Selected Examples from Indian Literature” is a literary studies work, focused on situation of Dalit (belonging to the lowest caste) Women, based on autobiographies by Kausalya Baisantry and Yashica Dutt. Baisantry’s “Double Curse” (hindi “Dohra Abhishaap”) is a first Dalit Women autobiography written in Hindi, therefore a groundbreaking basis for many researchers since its first publication in 1999. Second book, “Coming Out as Dalit: A Memoir” published in 2019 in English is written from entirely different perspective. The aim of this thesis is to analyze the situation of women both open about being a Dalit and hiding their caste, by comparing stories of Baisantry, who was a Dalit activist, Dutt, who hid her caste throughout most of her life and other women, whose stories are told by the authors.The purpose of the thesis was to show, analyze and interpret social status of Dalit women, which is accomplished by using primary sources mentioned above and additional materials. No less important matter was to give Dalit women their voice back, to create a safe space and expand knowledge about their lives in Polish academic world. In order to achieve that, thesis is full of translated, chosen parts of original texts in Hindi and English, which are discussed, while trying not to overshadow message of the authors. The chosen aspects of intercaste violence against Dalit women, as well as subcaste discrimination within studied community are also examined. The research is conducted by analyzing and interpreting source sexts using the method of literary criticism in feminist perspective, enriched with theoretical approaches to autobiography as a literary genre.This thesis is divided into three segments. The first chapter is focused on tracing historically changing social situation of Dalits and Women, two minorities which shape fate of Dalit Women. A chronological presentation of their history from ancient times to present day, including the most revolutionary factors, allows to understand the origin of problems that Dalit Women face up to this day. The second chapter contains research of the relation between Indian caste society with Dalit women, whose daily struggles are invisible. The following subchapters focus on diet, religion, beauty, importance of getting education work, and the problem of sexual violence against Dalit women. In the final chapter intercaste relations, Dalit women’s position within their own caste and family, and the hierarchy of subcastes within the community are explored.By showing the smallest parts of life, both authors try to illustrate the difficulties they had to face due to their caste. The details, accurate descriptions and variety of examples given by both women allow for a precise visualization of the situation of Dalit Women as a whole community. On the other hand, a review of research conducted by the Indian Government and NGOs revealed clear gaps in conducted surveys on sexual and domestic violence on women, important topics covered in both source materials.