Tytuł pozycji:
Aleksander Dunin Borkowskis Cymbalada and the tradition of the mock-heroic poem
Celem artykułu jest pokazanie, w jakim stopniu i z jakim rezultatem Cymbalada
realizuje formę gatunkową poematu heroikomicznego w momencie, kiedy historia tego
gatunku w zasadzie należy już do przeszłości. Została zarysowana tradycja, europejska i
polska, w której ramach poemat ten się wyraźnie sytuuje. Podkreślono, że stanowią ją przede
wszystkim utwory (albo ich fragmenty), które wyrażają w konwencji heroikomiki satyryczne
opinie o innych autorach i ich dziełach. Zauważono, że czynią to często, przedstawiając
spory literackie, przynajmniej częściowo, jako zmagania militarne, przy wykorzystaniu
odpowiednich zabiegów stylistycznych właściwych epopei bohaterskiej. Wskazano w
artykule, powołując się na dotychczasowe opracowania tego zagadnienia, okoliczności, w
jakich powstała Cymbalada i do których się odwołuje, oraz zwięźle przypomniano jej treść.
Omówiono konkretne, najłatwiej zauważalne i kluczowe dla znaczenia całego poematu,
przypadki zastosowania zabiegów heroikomicznych, akcentując też związek heroikomiki z
burleską i jego znaczenie dla satyrycznej wymowy utworu Borkowskiego.
The aim of the article is to show to what extent and with what result Cymbalada
implements the genre form of the heroic comic poem at a time when the history of this genre
is basically a thing of the past. Tradition, both European and Polish, has been outlined, within
which the poem clearly situates itself. It was emphasized that it consists primarily of works
(or their fragments) that express satirical opinions about other authors and their works in the
convention of mock-heroic. It has been noticed that they often do this by presenting literary
disputes, at least partially, as military struggles, using appropriate stylistic devices typical of
the heroic epic. The article indicates, referring to the previous studies on this issue, the
circumstances in which Cymbalada was created and to which it refers, and briefly reminds of
its content. Specific, most easily noticeable and crucial for the meaning of the entire poem
cases of heroic comics are discussed, also emphasizing the relationship between mock-heroic
and burlesque and its importance for the satirical meaning of Borkowski's work.